[Lung transplantation. Indications, long-term results and special impact of follow-up care]

Internist (Berl). 2009 May;50(5):561-71. doi: 10.1007/s00108-008-2271-0.
[Article in German]

Abstract

Lung transplantation has been established as an appropriate ultimate treatment strategy in end-stage lung disease, when all conventional therapeutic options have been exhausted. A successful transplantation should result in an improved quality of life as well as an increase in life-expectancy for certain diseases (cystic fibrosis, pulmonary fibrosis and pulmonary hypertension). There is still a critical need regarding the number of available donor organs. Presently, one out of six patients dies on the waiting list. In order to identify suitable candidates for transplantation a number of criteria require consideration. These include the exact etiology of the pulmonary or cardiac disease, but also patient age, physical mobility, nutritional and muscular status as well as a comprehensive assessment to exclude significant extra-pulmonary co-morbidities. Complications arising after transplantation occur because of general perioperative risks, but also as a result of specific issues such as acute or chronic graft rejection, airway stenoses, infections of the newly immunosuppressed patient as well as a complete spectrum of secondary extra-pulmonary conditions. Comprehensive follow-up care in lung transplantation patients remains a vital issue. Analyses have shown a relevant improvement in long-term outcome, when follow-up care is delivered in cooperation with an established large volume transplant centre.

Die Lungentransplantation ist bei weit fortgeschrittenen Lungenerkrankungen nach Ausschöpfung aller Therapiemöglichkeiten eine Therapieoption, welche die Lebensqualität und – bei bestimmten Indikationen (zystische Fibrose, Lungenfibrose, pulmonal arterielle Hypertonie) – Lebenserwartung verbessert. Die Anzahl verfügbarer Spenderorgane ist so gering, dass jeder 6. Patient auf der Warteliste verstirbt. Bei der Auswahl geeigneter Kandidaten sind neben der ursächlichen Lungen- oder Herz-Lungenerkrankung, das Alter, vorhandene Mobilität, Ernährungs- und Muskelstatus und extrapulmonale Begleiterkrankungen entscheidende Kriterien. Postoperative Komplikationen können durch die Operation bedingt, durch eine Transplantatabstoßung (akut oder chronisch), Atemwegskomplikationen, Infektionen und extrapulmonale Folgeerkrankungen auftreten. Die Nachsorge erfolgt immer in Kooperation mit dem Transplantationszentrum und hat in großen Zentren zu einer spürbaren Verbesserung der Langzeitergebnisse geführt.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Lung Diseases / surgery*
  • Lung Transplantation / methods*
  • Lung Transplantation / trends*
  • Postoperative Care / methods