The Role of Combination Chemotherapy in the Treatment of Patients with Metastatic Breast Cancer

Breast Care (Basel). 2009;4(6):367-372. doi: 10.1159/000262808. Epub 2009 Dec 16.

Abstract

Metastatic breast cancer (MBC) is usually not curable, and the primary goals of treatment are thus to control disease and symptoms, maintain quality of life, and prolong life while minimizing toxicity. Chemotherapy is still an important treatment option in MBC, and the decision whether polychemotherapy is preferable to sequential monochemotherapy is under debate. Data are quite consistent in that response rates and time to progression are significantly increased with combination chemotherapy compared to the use of a single agent in MBC patients. Data regarding overall survival with polychemotherapy are not conclusive; however, frequently this approach was associated with increased treatment toxicity and decreased quality of life. Nonetheless, in patients with symptomatic or acute, life-threatening disease, where maximum and quick tumor remission is important, polychemotherapy should be the preferred approach. Furthermore, since some of the newer combination regimens seem to increase toxicity only slightly and substantially prolong time to progression, this approach may also be an option in patients without symptomatic disease.

Zusammenfassung: Kommt es zu einer Fernmetastasierung, ist eine Brustkrebserkrankung gewöhnlich nicht mehr heilbar. Krank-heits- und Symptomkontrolle sind daher neben dem Erhalt der Lebensqualität und einer Verlängerung des Überlebens Ziele der Behandlung. Der Einsatz einer Chemotherapie ist in der metastasierten Situation immer noch ein wichtiger Teil der Behandlung. Ob jedoch eine Kombinationschemotherapie einer Monochemotherapie vorzuziehen ist, ist nach wie vor umstritten. In Bezug auf das progressionsfreie Überleben und die Ansprechraten war in den meisten Studien die Kombinationschemotherapie einer Monochemotherapie überlegen. Ein Überlebensvorteil konnte bisher jedoch nicht eindeutig durch den Einsatz einer Polychemotherapie nachgewiesen werden. Häufig waren aber mit einer Kombinationschemotherapie die Nebenwirkungen höher und die Lebensqualität vermindert. Dennoch ist bei Patientinnen mit symptomatischer Erkrankung oder akut lebensbedrohlicher Situation, wenn eine rasche Tumorremission im Vordergrund steht, die Kombinationschemotherapie zu bevorzugen. Da jedoch mit einigen neueren Kombinationstherapien das progressionsfreie Überleben substantiell verlängert war, mit nur wenig mehr Nebenwirkungen im Vergleich zur Monotherapie, kann dieser Therapieansatz auch für Patientinnen ohne symptomatische Erkrankung eine Therapieoption sein.