BACKGROUND: The oral formulation of vinorelbine together with capecitabine allows for an all-oral combination chemotherapy which promises to raise quality of life of patients with advanced breast cancer. PATIENTS AND METHODS: Patients with HER2-negative, locally advanced, inoperable or metastatic breast cancer were included in this prospective observational trial (treatment schedule: capecitabine 500 mg/m2 twice daily, days 1-14; vinorelbine 60 mg/m2, days 1+8; repeated in 3-week cycles). RESULTS: All 32 patients (median age 50 years) were evaluable for toxicity, and 30 patients for response. Twentyfour patients received therapy as first-line treatment, and 8 patients as beyond first-line treatment. Median time to progression was 8 months, and median overall survival was 32 months. Complete response was observed in 1 patient (3%), partial response in 10 patients (33%), and disease stabilization for more than 6 months (SD > 6) in 10 patients (33%). This results in an overall response rate (ORR) of 37% and a clinical benefit rate (ORR + SD > 6) of 70%. The only grade 3/4 toxicities were neutropenia (19%) and hand-foot syndrome (9%). CONCLUSIONS: The all-oral combination of capecitabine/vinorelbine at this schedule appears to be an effective, well-tolerated regimen for treatment of advanced breast cancer, and offers a promising alternative to single-agent capecitabine and vinorelbine as well as intravenous polychemotherapy.
Hintergrund: Orales Vinorelbin in Kombination mit Capecitabin eröffnet die Möglichkeit eines rein oralen Therapiekonzepts beim fortgeschrittenen Mammakarzinom. Ein solches Regime ist einfach und bequem durchführbar und könnte die Akzeptanz der Therapie steigern.
Patienten und Methoden: Patientinnen mit HER2-ne-gativem, lokal fortgeschrittenem oder metastasiertem Brustkrebs wurden in diese prospektive Beobachtungsstudie eingeschlossen (Behandlungsschema: Capecitabin 500 mg/m2 zweimal täglich, d1–14; Vinorelbin 60 mg/m2, d1+8, Wiederholung d22).
Ergebnisse: 32 Patientinnen (medianes Alter 50 Jahre) standen für die Bewertung der Toxizität, 30 für die Evaluation des Ansprechens zur Verfügung. Die mediane Zeit bis zum Fortschreiten der Erkrankung betrug 8 Monate, das mediane Gesamtüberleben 32 Monate. Eine komplette Remission wurde bei 1 Patientin (3%), eine partielle Remission bei 10 Patientinnen (33%) und eine stabile Erkrankung für >6 Monate (SD > 6) bei 10 Patientinnen (33%) beobachtet. Die Ansprechrate (ORR) lag somit bei 37% und die CBR (clincal benefit rate = ORR + SD > 6) bei 70%. Die einzigen Grad-3/4-Toxizitäten waren Neutropenie (19%) und Hand-Fuß-Syndrom (9%).
Schlussfolgerungen: Die orale Kombinationstherapie bestehend aus Vinorelbin und Capecitabin bietet eine wirksame, gute verträgliche und bequem zu verabreichende Therapieoption für Patientinnen mit fortgeschrittenem Brustkrebs. Sie stellt eine vielversprechende Alternative zur Monotherapie mit den Einzelsubstanzen und zu intravenöser Chemotherapie dar.