Triple-Negative Breast Cancer: Clinical and Histological Correlations

Breast Care (Basel). 2011;6(4):273-278. doi: 10.1159/000331643. Epub 2011 Aug 26.

Abstract

SUMMARY: Triple-negative breast cancer (TNBC) is characterized by the lack of estrogen and progesterone receptors and the lack of HER2 expression or amplification. Much interest has recently been focused on these triple-negative (TN) subtypes because they may be aggressive and are more likely to recur and metastasize than other subtypes of breast cancer. TNBC accounts for approximately 10-24% of all breast cancer cases, and typically it occurs in younger patients and in patients with BRCA1 mutation. There is a substantial heterogeneity of TNBCs both at the morphological and the molecular level, but there are also common features, such as low tumor grade and accelerated tumor proliferation. Morphologically, TNBC may present as invasive ductal, metaplastic, medullary, apocrine, or other types. Molecularly, they are most frequently associated with a basal phenotype, but there is a distinct subgroup of cancers that are not of basal type and belong to the claudin-low or molecular-apocrine type. The basal phenotype is frequently associated with the loss of BRCA1.

Zusammenfassung: Das tripel-negative Mammakarzinom (TNBC) ist charakterisiert durch die fehlende Expression von Östrogen-und Progesteronrezeptoren sowie durch die fehlende Überexpression bzw. Amplifikation von HER2. Aufgrund der generell höheren Aggressivität und Rezidivhäufigkeit im Vergleich mit anderen Phänotypen des Mammakarzinoms ist das TNBC in den Mittelpunkt des Interesses gerückt. Das TNBC macht etwa 10-24% aller Fälle von Brustkrebs aus und tritt am häufigsten bei jüngeren Patientinnen und bei Patientinnen mit BRCA1-Mutation auf. Es besteht eine erhebliche Heterogenität der TNBCs sowohl auf der morphologischen als auch auf der molekularen Ebene, es gibt aber auch gemeinsame Eigenschaften wie ein geringer Differenzierungsgrad und eine erhöhte Proliferationsaktivität. Morphologisch kann sich das TNBC als invasiv-duktaler, metaplastischer, medullä-rer, apokriner oder anderer Phänotyp präsentieren. Auf molekularer Ebene ist das TNBC am häufigsten mit einem basalen Phänotyp assoziiert, seltenere molekulare Varianten des TNBC betreffen den Claudin-low und den molekular-apokrinen Typ. Der basale Phänotyp ist nicht selten mit einem Verlust von BRCA1 assoziiert.