[Extended donor criteria defined by the German Medical Association : study on their usefulness as prognostic model for early outcome after liver transplantation]

Chirurg. 2012 Nov;83(11):980-8. doi: 10.1007/s00104-012-2325-7.
[Article in German]

Abstract

Introduction: Expansion of the donor pool by the use of grafts with extended donor criteria reduces waiting list mortality with an increased risk for graft and patient survival after liver transplantation. The ability of the number of fulfilled extended donor criteria as currently defined by the German Medical Association (BÄK-Score) to predict early outcome is unclear.

Patients: A total of 291 consecutive adult liver transplantations (01.01.2007-31.12.2010) in 257 adult recipients were analyzed.

Methods: Primary study endpoints were 30 day mortality, 3 month mortality, 3 month patient and graft survival and the necessity of acute retransplantation within 30 days. For primary study endpoints a ROC curve analysis was performed to calculate sensitivity, specificity and overall model correctness of the BÄK score as a predictive model. Further methods included Kaplan-Meier estimates, log-rank tests, Cox regression analysis, logistic regression analysis and χ(2)-tests.

Results: The number of extended donor criteria fulfilled had no statistically significant influence on the primary study endpoints (p > 0.05) or on patient survival (p > 0.05). ROC curve analysis revealed areas under the curve ≤ 0.561 for the prediction of primary study endpoints (overall model correctness < 58%, sensitivity < 52%).

Conclusions: The number of fulfilled extended donor criteria as currently defined by the German Medical Association is unable to predict early outcome after liver transplantation.

Einleitung: Die Expansion des Spenderpools durch die Verwendung von Spenderorganen, die erweiterte Spenderkriterien erfüllen, verringert die Wartelistenmortalität mit einem erhöhten Risiko für das Patienten- und Transplantatüberleben nach Lebertransplantation. Die Eignung der Anzahl der erfüllten erweiterten Spenderkriterien nach der aktuellen Definition der Bundesärztekammer (BÄK-Score) für die Voraussage der frühen Ergebnisse nach Lebertransplantation ist unbekannt.

Patientenkollektiv: Untersucht wurden 257 erwachsene Empfänger, die zwischen dem 01.01.2007 und dem 31.12.2010 insgesamt 291 konsekutive Lebertransplantate erhielten.

Methoden: Primäre Studienendpunkte waren die 30-Tage-Mortalität, 3-Monats-Mortalität, das 3-Monats-Patientenüberleben, 3-Monats-Transplantatüberleben und die Notwendigkeit einer akuten Retransplantation innerhalb von 30 Tagen. Der BÄK-Score wurde als prognostisches Modell mit der ROC-Kurven-Analyse mit Bestimmung der Sensitivität, Spezifität und Gesamtmodellkorrektheit des Modells für die Voraussage der primären Studienendpunkte untersucht. Weiterhin wurden Kaplan-Meier-Überlebensanalysen, Log-Rank-Tests, Cox-Regressionsanalysen, logistische Regressionen und χ2-Tests durchgeführt.

Ergebnisse: Die Anzahl der erfüllten erweiterten Spenderkriterien hatte keinen signifikanten Einfluss auf die primären Studienendpunkte (p > 0,05) und das Patientenüberleben (p > 0,05). Die ROC-Kurven-Analyse zeigte für die Voraussage der primären Studienendpunkte Flächen ≤ 0,561 mit einer Gesamtkorrektheit des Modells < 58% bei einer Sensitivität < 52%.

Schlussfolgerung: Die Anzahl der erfüllten erweiterten Spenderkriterien nach der aktuellen Definition der Bundesärztekammer kann die frühe Prognose innerhalb der ersten 3 Monate nach Lebertransplantation als prognostisches Modell nicht voraussagen.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Donor Selection / trends*
  • Follow-Up Studies
  • Germany
  • Humans
  • Liver Transplantation / mortality*
  • Middle Aged
  • National Health Programs / trends*
  • Postoperative Complications / mortality
  • Postoperative Complications / surgery
  • Prognosis
  • Reoperation / trends
  • Survival Rate
  • Tissue Survival*
  • Tissue and Organ Procurement / trends*
  • Treatment Outcome
  • Waiting Lists / mortality