Gore BioA Fistula Plug in the treatment of high anal fistulas--initial results from a German multicenter-study

Ger Med Sci. 2012:10:Doc13. doi: 10.3205/000164. Epub 2012 Sep 11.

Abstract

Background: Treatment of high anal fistulas may be associated with a high risk of continence disorders. Beside traditional procedure of flap-reconstruction the occlusion of the fistula tract using fistula-plugs offers a new sphincter-saving treatment option. In this study for the first time results from Germany are described.

Patients and method: 40 patients (30 male, 10 female, age 51 ± 12 years) underwent closure of a high trans-sphincteric (n = 28) or supra-sphincteric (n = 12) fistula with Gore BioA Fistula Plug(®) in three surgical departments. The surgical procedures had been performed by five colorectal surgeons. Four patients had Crohn's disease. Preoperatively 33 patients were completely continent; seven patients complained of minor continence disorders. Treatment of the patients was performed on a intent-to-treat basis and evaluation of the results was retrospective using pooled data from each center.

Results: Postoperatively one patient developed an abscess, which had to be managed surgically. In two patients the plug had fallen out within the first two weeks postoperatively. Six months after surgery the fistula has been healed in 20 patients (50.0%). Three additional fistulas healed after 7, 9 rsp. 12 months. The overall healing-rate was 57.5% (23/40). The healing rate differs considerably between the surgeons from 0 to 75% and depends on the number of previous interventions. In patients having only drainage of the abscess success occurred in 63.6% (14/22) whereas in patients after one or more flap fistula reconstruction the healing rate decreased slightly to 50% (9/18). No patient complained about any impairment of his preoperative continence status.

Conclusion: By occlusion of high anal fistulas with a plug technique definitive healing could be achieved in nearly every second patients. Previous surgery seems to have a negative impact on success rate. We have not observed any negative impact on anal continence. From that point of view anal fistula plugs might be discussed as a treatment option for high anal fistulas, but further studies are needed to gain conclusive evidence.

Hintergrund: Die Behandlung hoher Analfisteln ist mit einem hohen Risiko für eine postoperative Kontinenzstörung behaftet. Neben den traditionellen Verfahren wie der Rekonstruktion mittels Verschiebelappen ermöglicht die Okklusion des Fisteltraktes mit einem resorbierbaren Fistel-Plug ein neues Schließmuskel schonendes Operationsverfahren. In dieser Studie werden erstmals in einer multizentrischen Studie Ergebnisse dieses neuen Verfahrens vorgestellt.

Patienten und Methode: Bei 40 Patienten (30 männl., 10 weibl., Alter 51±12 Jahre) aus drei chirurgischen Abteilungen mit hohen transphinktären (n=28) oder suprasphinktären (n=12) Fisteln wurde ein Fistelverschluss mit dem Gore BioA Fistula Plug® durchgeführt. Die Operation wurde von fünf erfahrenen kolorektalen Chirurgen ausgeführt. Bei vier Patienten war ein Morbus Crohn bekannt. Präoperativ waren 33 Patienten vollkommen kontinent, sieben Patienten berichteten über leichte Kontinenzstörungen. Die Evaluation der Ergebnisse erfolgte auf der Grundlage retrospektiv zusammengestellter Daten der einzelnen Zentren.

Ergebnisse: Postoperativ entwickelte ein Patient einen Abszess, der operativ behandelt werden musste. Bei zwei Patienten zeigte sich ein spontaner Plug-Verlust innerhalb von zwei Wochen postoperativ. Nach sechs Monaten war die Fistel bei 20 Patienten (50,0%) verheilt. Drei weitere Fisteln heilten nach 7, 9 bzw. 12 Monaten. Die gesamte Heilungsrate lag somit bei 57,5% (23/40). Sie zeigte große Unterschiede zwischen den einzelnen Operateuren von 0 bis 75% und zeigte eine Abhängigkeit von der Zahl der vorausgegangenen Interventionen. Bei Patienten, bei denen lediglich eine Abszessdrainage stattgefunden hatte, lag die Heilungsrate bei 63,6% (14/22), während bei Patienten mit vorausgegangener Flap-Rekonstruktion diese auf 50% (9/18) sank. Kein Patient klagte über eine Verschlechterung des präoperativen Kontinenzstatus.

Schlussfolgerung: Durch die Okklusion hoher Analfisteln mittels Plug-Technik konnte bei jedem zweiten Patient eine definitive Heilung erzielt werden. Vorausgegangene Eingriffe scheinen sich negativ auf die Erfolgsrate auszuwirken. Wir haben keine negative Beeinflussung der Kontinenzleistung durch die Operation beobachtet. Vor diesem Hintergrund sollte der Analfistel-Plug als Therapieoption bei hohen Fisteln diskutiert werden, wobei für endgültigere Aussagen weitere Studien erforderlich sind.

Keywords: complex fistula-in-ano; fecal incontinence; fistula plug; suprasphincteric fistula; surgical procedures; transsphincteric fistula.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Anal Canal / surgery*
  • Crohn Disease / surgery
  • Digestive System Surgical Procedures / instrumentation*
  • Digestive System Surgical Procedures / methods
  • Drainage / methods
  • Fecal Incontinence / surgery*
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Postoperative Complications
  • Rectal Fistula / surgery*
  • Retrospective Studies
  • Surgical Flaps
  • Tampons, Surgical*
  • Wound Healing