We describe the case of a 19-years old patient with seizure due to severe hypoglycaemia during general practitioner consultation. Because of hyperinsulinaemic hypoglycaemia and suspected liver metastasis a neuroendocrine hormone active tumor was suspected. After liver biopsy and CT scan a neuroendocrine pancreatic tumor could be diagnosed. Afterwards oncological therapy was induced.
Wir berichten über eine 19-jährige Patientin, die mit Krampfanfall aufgrund einer schweren Hypoglykämie in der hausärztlichen Praxis vorstellig wurde. Die hyperinsulinäme Hypoglykämie, sowie der Nachweis multipler Leberrundherde führten zum Verdacht eines hormonaktiven neuroendokrinen Tumors mit Lebermetastasen. Nach Leberbiopsie und Computertomographie wurde die Diagnose eines metastasierenden neuroendokrinen Pankreastumors gestellt und eine Chemotherapie Xeloda® und Temodal® eingeleitet.
Keywords: Hypoglykämie; Lebermetastasen; hypoglycaemia; liver metastasis; neuroendocrine pancreatic tumors; neuroendokriner Pankreastumor.