Background: Staff in children's hospitals may run an increased risk of cytomegalovirus (CMV) contact infection leading to a congenital CMV fetopathy during pregnancy. The main risk factor is close contact with inapparent carriers of CMV among infants (<3 years). We therefore examined CMV seroprevalence (SP) and possible risk factors for CMV infection among staff at a children's hospital. Method: In 2014, staff at a metropolitan children's hospital were offered a CMV antibody test in the context of occupational health screening. Besides of anti-CMV immunoglobulin G (anti-CMV IgG) gender, age, profession, number of children and migration background were assessed and used as independent variables in multiple logistic regression. Women without a migration background (MIG) were considered as a separate group. Results: The study included 219 employees. Women showed a significant higher risk than men of being CMV-positive (adjusted odds ratio [aOR] 3.0; 95% CI 1.1-7.8). The risk among age groups of 30 and over was double that of the under-30s (aOR 2.0; 95% CI 1.0-3.9); among those aged 40-plus it was aOR 2.3 (95% CI 1.1-4.7). Staff with an MIG tested more often positive than those without an MIG (95.5% versus 45.7%). CMV SP was 47.7% among women without an MIG. In this subgroup the probability of CMV infection increased with age (p=0.08) as well. Conclusion: In the staff group as a whole there was a significant correlation between CMV SP, country of origin and age. We found no significant differences between occupational groups; perhaps our random sample was too small. Given the low CMV SP particularly in those without MIG, women who want to have children in particular must be protected from CMV infection. Follow-up studies should be undertaken to test whether good workplace hygiene offers sufficient protection for pregnant women and could be an alternative to prohibiting certain activities.
Hintergrund: Das Pflegepersonal in Kinderkrankenhäusern hat möglicherweise ein erhöhtes Risiko für CMV-Infektionen. Der Hauptrisikofaktor ist ein ungeschützter Kontakt zu unerkannten CMV-Ausscheidern insbesonders zu Kindern unter drei Jahren. Aus diesem Grund untersuchten wir die Seroprävalenz (SP) und mögliche Risikofaktoren der CMV-Infektion für Personal in Kinderkrankenhäusern.Methode: Im Jahr 2014 wurde den Beschäftigten eines großstädtischen Kinderkrankenhauses bei der arbeitsmedizinischen Vorsorge ein Screening auf CMV-Antikörper angeboten. Außer dem CMV-Serostatus (Anti CMV IgG) wurden das Geschlecht, Alter, die Anzahl der Kinder und der Migrationshintergrund (MIG) erhoben und als unabhängige Variablen in die logistische Regression einbezogen. Frauen ohne MIG wurden als eigene Gruppe untersucht. Ergebnisse: Die Studie umfasste insgesamt 219 Beschäftigte. Frauen hatten ein signifikant höheres CMV-Infektions-Risiko als Männer (adjustiertes Odds ratio [aOR] 3,0; 95% CI 1,1–7,8). Ab dem 30. Lebensjahr war das Risiko doppelt so hoch wie für die jüngeren unter 30 Jahren (aOR 2,0; 95% CI 1,0–3,9); diejenigen über 40 hatten ein aOR von 2,3 (95% CI 1,1–4,7). Beschäftigte mit Migrationshintergrund (MIG) waren häufiger CMV-seropositiv als diejenigen ohne MIG (95,5% versus 45,7%). Bei den letzteren erhöhte sich die Wahrscheinlichkeit für eine CMV-Infektion mit dem Alter (p=0,08).Schlussfolgerung: Über alle Beschäftigten hinweg gab es einen signifikanten Zusammenhang zwischen CMV- Seroprävalenz, Migrationsgeschichte und Alter. Wir fanden keine signifikanten Unterschiede zwischen den einzelnen Berufsgruppen; möglicherweise war dazu die Stichprobe zu klein. In Hinsicht auf die niedrige CMV-Seroprävalenz der Frauen ohne MIG im gebärfähigen Alter müssen Schutzmaßnahmen besonders in der Schwangerschaft beachtet werden. In weiteren Studien sollte untersucht werden, ob eine verbesserte Hygiene am Arbeitsplatz Beschäftigungsverbote in der Schwangerschaft ersetzten oder reduzieren kann.
Keywords: cytomegalovirus seroprevalence; risk factors CMV infection; staff in children's hospitals.