[Measures for Overcoming Barriers to Palliative Care of Patients with Chronic Heart Failure: A Delphi Method]

Gesundheitswesen. 2018 Oct;80(10):894-896. doi: 10.1055/s-0043-111407. Epub 2017 Jul 11.
[Article in German]

Abstract

Patients with chronic heart failure receive less palliative care than those suffering from malignant diseases, even though they experience a similar disease burden. Studies found that this might be caused by the cyclic course of disease, which makes determination of the appropriate time difficult, lack of knowledge regarding content and structure of palliative care, and insufficient interprofessional communication. However, research suggests that patients with chronic heart failure benefit from palliative care. In this study, academic experts and experienced clinical practitioners developed measures in order to overcome the previously identified barriers. Furthermore, measures were evaluated regarding their relevance and practicability. In a next step, measures rated as both relevant and practical were ranked regarding their importance. Those perceived as important and practical mainly focused on better education for and better cooperation between professionals.

Obwohl Patienten mit chronischer Herzinsuffizienz (CHI) unter ähnlicher Symptomlast leiden wie Patienten mit malignen Erkrankungen, werden sie weitaus seltener einer palliativmedizinischen Versorgung zugeführt. Studien begründen dies mit dem zyklischen Verlauf der Erkrankung, der den Zeitpunkt nicht eindeutig bestimmbar macht, Unkenntnis um Inhalte und Strukturen der Palliativmedizin (PM) sowie mangelnder interprofessioneller Kommunikation. Gleichwohl legen Studienergebnisse nahe, dass Patienten mit CHI von einer palliativmedizinischen Versorgung profitieren. In der vorliegenden Delphi-Befragung haben akademische Experten und klinisch erfahrene Praktiker Maßnahmen entwickelt, um zuvor identifizierte Barrieren zu überwinden und diese nach Relevanz und Umsetzbarkeit bewertet. Maßnahmen, die als relevant und umsetzbar bewertet wurden, wurden zusätzlich hinsichtlich ihrer Wichtigkeit in eine Rangfolge gebracht. Die Maßnahmen beziehen sich hauptsächlich auf bessere Fort- und Weiterbildung der Behandler sowie auf eine engere Kooperation der an der Behandlung beteiligten Akteure.

MeSH terms

  • Chronic Disease
  • Delphi Technique
  • Germany
  • Health Services Accessibility
  • Heart Failure* / therapy
  • Humans
  • Palliative Care*