Numerous studies have shown that exacerbation rates in COPD can be significantly reduced by long acting beta-2-agonists (LABA), long acting anticholinergic agents (LAMA) and inhaled steroids (ICS). Elaborate and extensive investigations however failed to prove that the reduction in exacerbation rates leads to life prolongation. As opposed to this, numerous studies have shown a reduction in life expectancy with increasing number and severity of exacerbations.This review aimed at comparing these studies and to elaborate the relevance and reduction of exacerbations rates by LABA, LAMA and ICS application through effect size calculation by means of Cohens' d. These studies display a common pattern. The reduction of exacerbation rates is only being achieved for less severe exacerbations (Cohens' d max. 0.21). For more severe exacerbations and for the comparison of different substances Cohens' d remains below 0.1, indicating that the effect of the medications is practically irrelevant. The impact of LABA's, LAMA's and ICS on exacerbation rates in COPD patients is obviously overrated.
Durch zahlreiche Studien ist belegt, dass inhalative, langwirksame Beta-2-Mimetika (LABA) und Anticholinergika (LAMA) sowie Steroide (ICS) die Exazerbationsrate bei COPD signifikant reduzieren. Allerdings konnte auch in aufwendigen und länger dauernden Studien nicht gezeigt werden, dass diese Reduktion der Exazerbation auch die Lebenserwartung reduziert. Im Gegensatz dazu zeigen zahlreiche Studien, dass die Lebenserwartung mit zunehmender Schwere und Häufigkeit der Exazerbation vermindert wird.In dieser Übersicht werden diese Studien gegenübergestellt und die Relevanz der Reduktion der Exazerbationsraten durch LABA, LAMA und ICS durch Bewertung ihrer Effektstärke mittels Cohen’s d bewertet. Dabei zeigt sich in den Studien ein gleiches Muster. Die Reduktion der Exazerbationsrate zeigt nur bei den geringen Schweregraden einen kleinen Effekt (Cohen’s d max. 0,21). Bei Exazerbation mit höherem Schweregrad und bei Vergleich der Substanzen untereinander fällt Cohen’s d unter 0,1, was zeigt, dass die Wirkung der Medikamente klinisch praktisch bedeutungslos ist. Die Wirkung von LABA, LAMA und ICS auf die Exazerbationsrate bei COPD ist deutlich überschätzt.
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