Assessment of a guideline-based heart substructures delineation in left-sided breast cancer patients undergoing adjuvant radiotherapy : Quality assessment within a randomized phase III trial testing a cardioprotective treatment strategy (SAFE-2014)

Strahlenther Onkol. 2019 Jan;195(1):43-51. doi: 10.1007/s00066-018-1388-x. Epub 2018 Nov 7.

Abstract

Background and purpose: In our institute, breast cancer patients undergoing adjuvant treatment are included in a protocol aimed to reduce cardiovascular morbidity (SAFE-2014, NCT2236806), assessing preclinical heart damage with heart speckle-tracking ultrasound. To develop a dose constraint related to subclinical heart damage, a reliable delineation of heart substructures based on a pre-existing guideline was made.

Patients and methods: Heart substructures of 16 left-sided breast cancer patients included in the SAFE protocol were delineated by five operators. For each substructure, a multi-contour delineation based on a majority vote algorithm (MCD) was created. A consensus-based delineation (CBD) was developed by an independent team of two blinded operators. Dice similarity coefficients (DSC) between volumes delineated by different operators and the MCD were collected and reported, as well as DSC between CBD and MCD.

Results: Mean DSCs between heart chambers delineated by each operator and the corresponding MCDs ranged between 0.78 and 0.96. Mean DSC between substructures delineated by all single operators and the corresponding MCD ranged between 0.84 and 0.94. Mean DSC between CBD and the corresponding MCD ranged from 0.89 to 0.97.

Conclusion: Results showed low inter-observer variability of heart substructure delineation. This constitutes an external validation of the contouring atlas used, allowing a reliable dosimetric assessment of these volumes within the SAFE-2014 trial.

Zusammenfassung: HINTERGRUND UND ZIEL: In unserem Institut werden Brustkrebspatientinnen, die sich einer adjuvanten Chemotherapie unterziehen, in ein Protokoll eingeschlossen, mit dem Ziel die kardiovaskuläre Morbidität zu verringern (SAFE-2014, NCT2236806). Die präklinischen Herzschäden werden mit der „Speckle-tracking“-Echokardiographie untersucht. Um die Grenzdosis, die mit subklinischen Herzschäden einhergeht, verlässlich zu bestimmen, wurde eine Einteilung der Herzunterstrukturen auf Basis einer bereits existierenden Leitlinie festgelegt.

Patienten und methoden: Die Herzunterstrukturen von 16 Patienten mit linksseitigem Brustkrebs, die beim SAFE-Protokoll inkludiert wurden, wurden von 5 Untersuchern konturiert. Für jede Unterstruktur wurde ein Multikonturumriss geschaffen, der auf dem „Majority vote algorithm“ (MCD) gründet. Von einem unabhängigen Team aus zwei Untersuchern wurde ein konsensusbasierter Umriss („consensus-based delineation“, CBD) entwickelt. Der „Dice similarity coefficient“ (DSC) zwischen den von den unterschiedlichen Untersuchern umrissenen Volumina und dem MCD wurde jeweils bestimmt und aufgezeigt sowie die DSCs zwischen CBD und MCD.

Ergebnisse: Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Herzhöhlen, die von den Untersuchern konturiert wurden, und den entsprechenden MCDs lag zwischen 0,78 und 0,96. Der durchschnittliche Wert der DSCs zwischen den Unterstrukturen, die von allen einzelnen Untersuchern skizziert wurden, und den entsprechenden MCDs lag im Intervall zwischen 0,84 und 0,94. Der durchschnittliche DSC zwischen CBD und entsprechendem MCD lag zwischen 0,89 und 0,97.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigten eine geringe Interobserver-Variabilität in der Konturierung der Herzunterstrukturen. Unsere Studie stellt eine externe Validierung der verwendeten Konturierungsleitlinie dar, die auch eine verlässliche dosimetrische Evaluierung dieser Volumina innerhalb der SAFE-2014-Studie ermöglicht.

Keywords: Anthracyclines; Bisoprolol; Cardiovascular diseases; Ramipril; Trastuzumab.

Publication types

  • Clinical Trial, Phase III
  • Comparative Study
  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Algorithms
  • Bisoprolol / administration & dosage*
  • Cardiotonic Agents / administration & dosage
  • Chemotherapy, Adjuvant / methods
  • Combined Modality Therapy / methods
  • Drug Therapy, Combination
  • Echocardiography, Doppler / methods
  • Female
  • Guideline Adherence*
  • Heart* / drug effects
  • Heart* / radiation effects
  • Humans
  • Observer Variation
  • Quality Assurance, Health Care
  • Radiation Injuries / diagnostic imaging
  • Radiation Injuries / prevention & control*
  • Radiometry / methods
  • Radiotherapy, Adjuvant / methods*
  • Ramipril / administration & dosage*
  • Reproducibility of Results
  • Unilateral Breast Neoplasms / drug therapy
  • Unilateral Breast Neoplasms / radiotherapy*

Substances

  • Cardiotonic Agents
  • Ramipril
  • Bisoprolol