Evaluation of a Master of Science in Integrated Clinical and Community Mental Health (MSc ICCMH) program in Ethiopia

Ger Med Sci. 2018 Dec 18:16:Doc04. doi: 10.3205/000266. eCollection 2018.

Abstract

Introduction: The shortage of trained manpower in the field of mental health remains a significant obstacle to the treatment of people with mental illnesses in low and middle-income countries. In 2010, a new Master of Science in Integrated Clinical and Community Mental Health (MSc ICCMH) program for non-physician clinicians was established at Jimma University to address this shortage in Ethiopia. This study aimed to assess the competency, satisfaction, and involvement level of graduates of the program. Methods: A cross-sectional study was conducted among the graduates of the program. Data were collected with a semi-structured, self-administered questionnaire that was developed for the study. Responses were recorded on a Likert scale to assess graduates' competency and satisfaction level. The quantitative data were summarized by descriptive statistics, including means, standard deviations, and frequencies. Qualitative data were transcribed and analyzed thematically. Result: Until June 2015, 32 trainees had graduated from the MSc ICCMH program; 87.5% (n=28) of these graduates participated in the study. Almost all (96.4%, n=27) graduates were working in public institutions. The majority (75%, n=21) were directly engaged in the clinical care of patients. Also, two-thirds of the graduates (67.9%, n=19) were involved in mental health research. All of the graduates felt confident in conducting psychiatric assessments of adults and identifying and managing common mental disorders (100%, n=28). Similarly, 100% (n=28) of the graduates reported that they felt confident in identifying and managing severe mental illnesses. Conclusions: The outcome of the program is a considerable workforce of skilled mental health professionals. The majority of graduates were retained within the public mental health service. Brain drain does not appear to be a challenge among non-physician mental health specialists. The findings on the self-perceived competencies mirror the amount of clinical exposure during the training. With a minimal revision of the curriculum, the level of satisfaction and competencies can be enhanced.

Einführung: Der Mangel an ausgebildeten Arbeitskräften im Bereich der psychischen Gesundheit bleibt ein wesentliches Hindernis für die Behandlung von Menschen mit psychischen Erkrankungen in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen. Im Jahr 2010 wurde an der Jimma University das neue Programm Master of Science in Integrated Clinical and Community Mental Health (MSc ICCMH) für nicht-ärztliches Personal ins Leben gerufen, um diesem Mangel in Äthiopien entgegenzuwirken. In der vorliegenden Studie wurden die Kompetenz, die Zufriedenheit und das Engagement der Absolventen bewertet.Methoden: Unter den Absolventen des Programms wurde eine Querschnittsstudie durchgeführt. Die Daten wurden mit einem teilstrukturierten, selbstverwalteten Fragebogen erhoben, der für die Studie entwickelt wurde. Die Antworten wurden auf einer Likert-Skala erfasst, um die Kompetenz und die Zufriedenheit der Absolventen zu bewerten. Die quantitativen Daten wurden durch deskriptive Statistiken zusammengefasst, einschließlich Mittelwerte, Standardabweichungen und Häufigkeiten. Qualitative Daten wurden transkribiert und thematisch analysiert.Ergebnis: Bis Juni 2015 hatten 32 Studenten das MSc-ICCMH-Programm absolviert und 87,5% (n=28) dieser Absolventen nahmen an der Studie teil. Fast alle (96,4%, n=27) Absolventen arbeiteten in öffentlichen Einrichtungen. Die Mehrheit (75%, n=21) war in der klinischen Versorgung von Patienten tätig; zwei Drittel der Absolventen (67,9%, n=19) waren auch in psychiatrische Forschungsprojekte involviert. Alle Absolventen waren zuversichtlich, psychiatrische Untersuchungen von Erwachsenen durchführen, psychische Störungen identifizieren und behandeln zu können (100%, n=28). Ähnlich berichteten 100% (n=28) der Absolventen, dass sie sich zuversichtlich fühlten, schwere psychische Erkrankungen erkennen und behandeln zu können.Schlussfolgerungen: Im Rahmen des Programms konnte eine beträchtliche Anzahl von qualifizierten Mitarbeitern im Bereich der psychischen Gesundheit ausgebildet werden. Die Mehrheit der Absolventen waren im öffentlichen Dienst für psychische Gesundheit beschäftigt. Das Problem der Fachkräfte-Abwanderung scheint sich im Bereich nicht-ärztliches Fachpersonal für psychische Gesundheit nicht zu stellen. Die Studienergebnisse zu den selbst wahrgenommenen Kompetenzen spiegeln die Schwerpunktsetzung auf die klinische Expertise während des Trainings wider. Mit einer minimalen Überarbeitung des Lehrplans können die Zufriedenheit und die Kompetenzen gesteigert werden.

Keywords: Ethiopia; brain drain; competency; evaluation; human resources; mental health; non-physician clinician; satisfaction.

MeSH terms

  • Adult
  • Clinical Competence
  • Community Mental Health Services / organization & administration
  • Community Mental Health Services / supply & distribution
  • Consumer Behavior
  • Cross-Sectional Studies
  • Curriculum
  • Developing Countries*
  • Education, Graduate / standards*
  • Employment / statistics & numerical data*
  • Ethiopia
  • Female
  • Health Occupations / education*
  • Health Workforce
  • Humans
  • Male
  • Mental Disorders / diagnosis
  • Mental Disorders / therapy
  • Mental Health / education*
  • Middle Aged
  • Program Evaluation
  • Research
  • Self Efficacy*
  • Surveys and Questionnaires
  • Teaching
  • Young Adult