Background: The vast majority of patients with rheumatoid arthritis (RA) included in the national database of the German Collaborative Arthritis Centers are treated with disease-modifying antirheumatic drugs (DMARD). The clinical and patient-related characteristics of patients who did not have DMARD treatment in the longer term were investigated.
Methodology: Between 2012 and 2016 a total of 10,289 patients with RA were documented. Patient characteristics, disease activity and severity, comorbidities and concomitant treatment were descriptively evaluated. Patients who were without DMARDs for more than 1 year and not in remission (disease activity score 28, simple disease activity index or Boolean remission) were analyzed separately. Logistic regression was used to investigate which variables were associated with DMARD treatment.
Results: A total of 426 patients were ≤1 year without DMARDs, 1090 > 1 year without DMARDs and 8773 (85%) currently had DMARD treatment. Of the patients who were without DMARDs for more than 1 year, 51% were in remission. Even if no remission criteria were met, the rheumatologists nevertheless found the strived for RA situation in the majority of patients. Of the patients who were without DMARDs for more than 1 year, 13% received glucocorticoid treatment >5 mg/day. In patients with a high degree of severity (odds ratio, OR severe vs. asymptomatic/mild 2.33, 95% confidence interval, CI 1.80;3.02) or positive rheumatoid factor (OR 2.24, CI 1.96;2.56) the chance of receiving DMARD treatment was twice as high. Existing comorbidities did not reduce the chance of receiving DMARD treatment.
Conclusion: The RA patients in the national database who had no DMARDs for more than 1 year were mostly in remission or with low disease activity. Signs of inadequate disease control were found in only 11% of all patients without DMARD treatment.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die große Mehrheit der in der Kerndokumentation erfassten Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) wird mit krankheitsmodifizierenden Antirheumatika (DMARDs) behandelt. Wir haben klinische und patientenbezogene Merkmale der Patienten untersucht, die längerfristig keine DMARD-Therapie haben.
Methodik: Zwischen 2012 und 2016 wurden 10.289 Patienten mit RA dokumentiert. Patientencharakteristika, Krankheitsaktivität und -schweregrad, Komorbidität und Begleittherapie wurden deskriptiv ausgewertet. Patienten, die über 1 Jahr ohne DMARDs und nicht in Remission (nach disease activity score 28, simple disease activity index oder Boolean Remission) waren, wurden gesondert analysiert. Mit logistischer Regression wurde untersucht, welche Variablen mit einer DMARD-Therapie assoziiert sind.
Ergebnisse: Es waren 426 Patienten ≤1 Jahr ohne DMARD, 1090 > 1 Jahr ohne DMARDs, und 8773 (85 %) hatten aktuell eine DMARD-Therapie. Patienten, die über 1 Jahr ohne DMARDs waren, befanden sich zu 51 % in Remission. Wurde kein Remissionskriterium erfüllt, so befanden die Rheumatologen trotzdem mehrheitlich einen angestrebten Zustand der RA. Es erhielten 13 % aller Patienten, die über 1 Jahr ohne DMARDs waren, eine Glukokortikoidtherapie >5 mg/Tag. Eine doppelt so hohe Chance, eine DMARD-Therapie zu bekommen, hatten Patienten mit einem hohen Schweregrad (Odds Ratio [OR] [sehr] schwer vs. asymptomatisch/leicht 2,33 [95 %-KI: 1,80;3,02]) bzw. positivem Rheumafaktor (OR 2,24 [1,96;2,56]). Vorhandene Komorbiditäten verringerten nicht die Chance, ein DMARD zu erhalten.
Schlussfolgerung: RA-Patienten der Kerndokumentation, die über 1 Jahr kein DMARD haben, sind mehrheitlich in Remission oder befinden sich in niedriger Krankheitsaktivität. Anzeichen für eine unzureichende Krankheitskontrolle finden sich nur bei 11 % aller Patienten ohne DMARD-Therapie.
Keywords: Anti-inflammatory therapy; Disease activity; Glucocorticoids; Health care provision; Remission.