Aim: In this study cost data of patient's first and second opinion of a German second opinion program of patients with orthopedic indications are raised and compared.
Methods: Anonymized patient data were used from a second opinion program gathered in the period from 2013 to 2015. Costs of the first and second opinion were raised using DRG, the EBM catalog, the remuneration agreement on physical therapy and the price of drugs. In order to increase transferability, initial therapy recommendation and second opinion were compared in a cost analysis to determine a theoretical savings potential.
Results: A total of 170 consecutive patients with orthopedic indication and first and second opinion were analyzed in this study. Only one out of three initial therapy recommendations was confirmed by the second opinion. In the second opinion, physiotherapy and pain therapy were often suggested for indications which received a surgery referral by the initial therapy recommendation. In scenario 1 (average resource use), the costs of the first therapy recommendation in median was 5020.96 € (IQR = 961.71 - 7342.66), the second opinion was 322.07 € (IQR = 146.39 - 1341.32). In median, the operation costs of the initial therapy recommendation were equal to 156.12 physiotherapeutic sessions and 26.02 N3 packs Ibuprofen 800.
Conclusion: Therapy costs for the initial therapy recommendation are clearly exceeding the therapy costs of the second opinion. This assumes a potential to reduce therapy costs with the use of a second opinion. This study lays the foundation to carry out further conclusive analyses concerning this matter.
Ziel der studie: In dieser Studie werden Kostendaten einer Erst- und Zweitmeinung von Patienten mit orthopädischen Indikationen eines deutschen Zweitmeinungsportals erhoben und verglichen.
Methodik: Es wurden anonymisierte Patientendaten eines Zweitmeinungsportals aus dem Zeitraum 2013 bis 2015 verwendet. Kosten einer Erst- bzw. Zweitmeinung wurden mithilfe von DRG, dem EBM-Katalog, der Vergütungsvereinbarung über physikalische Therapie und mithilfe von Abgabepreisen von Medikamenten erhoben. Um die Übertragbarkeit zu erhöhen, wurden in einer Kostenanalyse Erstempfehlung und Zweitmeinung gegenübergestellt, um ein theoretisches Einsparpotenzial zu ermitteln.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 170 konsekutive Patienten mit orthopädischer Indikation und Erst- und Zweitmeinung in dieser Studie analysiert. Nur rund 1 von 3 Erstempfehlungen wurde durch die Zweitmeinung bestätigt. In der Zweitmeinung wurden häufig Physio- und Schmerztherapie bei Indikationen, die in der Erstempfehlung häufig eine OP-Empfehlung bekamen, empfohlen. In Szenario 1 (durchschnittliche Ressourcennutzung) lagen die Kosten der Erstempfehlung im Median bei 5020,96 € (IQR = 961,71 – 7342,66), die der Zweitmeinung bei 322,07 € (IQR = 146,39 – 1341,32). Im Median entsprachen die OP-Kosten der Erstempfehlung 156,12 physiotherapeutischen Sitzungen und 26,02 N3-Packungen Ibuprofen 800.
Schlussfolgerung: Therapiekosten für die Erstempfehlung liegen deutlich über den Therapiekosten der Zweitmeinung, wodurch man der Nutzung der Zweitmeinung ein Potenzial zusprechen kann, Therapiekosten zu senken. Diese Studie liefert die Basis, um weitere qualitativ aussagekräftigere Analysen diesbezüglich durchzuführen.
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