[The urgency of surgical treatment for rhegmatogenous retinal detachment]

Ophthalmologe. 2020 Sep;117(9):858-865. doi: 10.1007/s00347-020-01191-6.
[Article in German]

Abstract

The ideal timing of surgery in patients with rhegmatogenous retinal detachment has been discussed for decades. The study situation has improved in recent years so that recommendations can now be made. When the macula is detached, surgical treatment of the retinal detachment should be undertaken within a few days. When the macula is still attached, the near fovea and bullous superotemporal detachment should be classified as an emergency. When planning the operation environmental factors must also be considered, meaning that the performance of the intervention by an experienced surgical team is usually more important for the final result than the retinal condition alone. Influencing factors are discussed in this article and recommendations for dealing with these emergency patients are discussed.

Der ideale Operationszeitpunkt bei Patienten mit einer rissbedingten Netzhautablösung wird seit Jahrzehnten diskutiert. Die Studienlage hat sich in den vergangenen Jahren verbessert, sodass mittlerweile Empfehlungen ausgesprochen werden können. Wenn die Makula abgehoben ist, ist eine operative Versorgung der Netzhautablösung innerhalb weniger Tage anzustreben. Bei anliegender Makula ist die zentrumsnahe und hochblasige Ablatio von superotemporal als Notfall einzustufen. Bei der Operationsplanung sind auch Umfeldfaktoren unbedingt zu berücksichtigen. So ist der Eingriff durch ein routiniertes Operationsteam für das Gesamtergebnis meist bedeutsamer als die Netzhautsituation alleine. In diesem Beitrag werden die beeinflussenden Faktoren sowie Empfehlungen für den Umgang mit diesen Notfallpatienten diskutiert.

Keywords: Anatomical outcome; Retinal detachment; Surgery; Timing; Visual acuity.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Macula Lutea*
  • Retinal Detachment* / surgery
  • Treatment Outcome
  • Visual Acuity
  • Vitrectomy