[Management of late onset septic complications after IPOM implantation: case series from a hernia center]

Chirurg. 2021 May;92(5):464-471. doi: 10.1007/s00104-020-01278-5.
[Article in German]

Abstract

Background: The intraperitoneal onlay mesh (IPOM) is for many surgeons a pragmatic solution for the operative treatment of extensive and complex abdominal wall hernias. A few years after mesh implantation we are now faced with a number of late complications of the IPOM procedure. Chronic septic complications, such as mesh infections and fistula formation have an outstanding position.

Objective: With this case series we would like to share our experiences with the operative treatment of severe late onset septic complications after abdominal wall augmentation with IPOM. Furthermore, the current indications for the IPOM procedure are discussed.

Material and methods: For the period February 2016-July 2019 a total of 10 patients with late septic complications after IPOM implantation were treated in our clinic. The index interventions took place between 2010 and 2017. The clinical picture varied from mesh infections with only minor symptoms to formation of multiple intestinal fistulas.

Results: Multiple stage procedures were required in 9 out of the 10 patients in order to achieve sufficient decontamination of the surgical field. Due to enterocutaneous fistulas, bowel resection was performed in 5 patients. The mesh could be preserved in situ in only one patient. For the reconstruction of the abdominal wall, both plastic surgical methods and implantation of absorbable and non-absorbable meshes were used.

Conclusion: A consistent treatment with great effort is required for septic complications of the IPOM procedure. The interventions are often associated with extensive adhesiolysis and intestinal resection. Therefore, the indications for intraperitoneal mesh implantation should be handled with caution and an alternative surgical procedure should be considered. There are still special cases, such as hernias with very large abdominal wall defects in which the IPOM method is a suitable treatment option for tension-free reconstruction.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das intraperitoneale Onlay-Mesh (IPOM) ist für viele Chirurgen eine pragmatische Lösung für die operative Therapie der ausgedehnten und komplexen Bauchwandhernien. Wenige Jahre nach Netzimplantationen sind wir mit einer Reihe von Spätkomplikationen des IPOM-Verfahrens konfrontiert. Hier nehmen die chronischen septischen Komplikationen wie Netzinfekt und Fistelbildung eine herausragende Stellung ein.

Ziel der arbeit: Mit dieser Fallserie möchten wir unsere Erfahrungen mit der operativen Therapie schwerer septischer Spätkomplikationen nach Bauchdeckenaugmentation mit IPOM darstellen. Des Weiteren sollen die aktuellen Indikationen für das IPOM diskutiert werden.

Material und methoden: Für den Zeitraum 02/2016 bis 07/2019 wurden in unserer Klinik 10 Patienten mit septischen Spätkomplikationen nach einer IPOM-Versorgung operiert. Die Indexeingriffe fanden zwischen 2010 und 2017 statt. Das klinische Bild variierte von Netzinfektionen mit nur geringer Symptomatik bis hin zur Bildung multipler Darmfisteln.

Ergebnisse: Bei 9 der 10 Patienten brauchten wir mehrzeitige Prozeduren, um eine Infektsanierung zu erreichen. Wegen enterokutaner Fisteln wurde bei 5 Patienten eine Darmresektion durchgeführt. Nur bei einer Patientin konnte das Netz in situ erhalten werden. Für die Rekonstruktion der Bauchdecke kamen sowohl plastische Verfahren als auch die Implantation resorbierbarer und nichtresorbierbarer Netze zum Einsatz.

Diskussion: Bei den septischen Komplikationen des IPOM-Verfahrens ist eine konsequente Therapie mit hohem Aufwand erforderlich. Die Eingriffe sind oft mit ausgedehnten Adhäsiolysen und Darmresektionen verbunden. Daher soll die Indikation zur intraperitonealen Netzimplantation zurückhaltend gestellt werden und ein alternatives Operationsverfahren erwogen werden. Es gibt weiterhin spezielle Fälle wie Hernien mit sehr großen Bauchwanddefekten, bei denen die IPOM-Methode eine geeignete Therapieoption zur spannungsfreien Versorgung darstellt.

Keywords: Complex hernias; Intestinal fistula; Intraperitoneal onlay mesh; Mesh infection; Sublay.

MeSH terms

  • Abdominal Wall* / surgery
  • Hernia, Abdominal* / surgery
  • Hernia, Ventral* / surgery
  • Herniorrhaphy
  • Humans
  • Laparoscopy*
  • Postoperative Complications / etiology
  • Postoperative Complications / surgery
  • Surgical Mesh