[Rational therapeutic decisions in intensive care patients]

Dtsch Med Wochenschr. 2020 Oct;145(20):1470-1475. doi: 10.1055/a-1216-7614. Epub 2020 Oct 6.
[Article in German]

Abstract

Decisions about the initiation, continuation and termination of life-supporting treatments are a permanent challenge in intensive care units (ICUs). Decisions should be based on patient preferences and the medical indication. The medical indication is mainly the result of an assessment of the patient's prognosis and the applicable therapeutic options. Factors influencing the short term prognosis are mostly the severity of the acute leading disease, the number and severity of other organ failures and the response to initial treatment. Long term prognosis is dominated by the severity and number of comorbidities, age and the resulting frailty. Because in many patients all these informations are not available at the time of admission, in these cases a time-limited trial is often justified to gather all this information before a decision is made. These principles of decision making can also applied to situations in which ICU-capacities are limited (e. g. COVID-19 pandemic).

Zeitlich begrenzter therapieversuch (time-limited trial, tlt): Kann die Entscheidung für oder gegen eine Intensivtherapie nicht unmittelbar getroffen werden, ist die zeitlich begrenzte Behandlung auf einer Intensivstation eine gute Strategie, um im Verlauf die erforderlichen prognostischen Informationen für die Entscheidung zu gewinnen.

Prognosefaktoren im rahmen einer intensivbehandlung: Die Kenntnis von Prognosefaktoren ist für ein informiertes Patientengespräch relevant. Während das kurzfristige Überleben maßgeblich vom Schweregrad der akuten Erkrankung bestimmt wird, haben Alter und Komorbiditäten einen großen Einfluss auf das langfristige Überleben. Die aus diesen Faktoren resultierende Gebrechlichkeit (Frailty) beeinflusst ebenfalls wesentlich die langfristige Prognose. KONZEPT FüR DIE ENTSCHEIDUNGSHILFE BEI KNAPPEN RESSOURCEN: Stehen nicht ausreichend Ressourcen zur Versorgung aller Patienten zur Verfügung, muss unter dem ärztlichen Handlungsprinzip der Gerechtigkeit eine Priorisierung der Patienten erfolgen. Die aktuellen Leitlinien schlagen in solchen Situationen (z. B. im Rahmen der COVID-19-Pandemie) vor, sich hierbei primär am Kriterium der klinischen Erfolgsaussicht zu orientieren.

MeSH terms

  • Betacoronavirus
  • COVID-19
  • Clinical Decision-Making*
  • Coronavirus Infections
  • Critical Care*
  • Humans
  • Intensive Care Units
  • Pandemics
  • Pneumonia, Viral
  • Prognosis
  • SARS-CoV-2