[Navigated endoscopically controlled transtympanic resection of an infracochlear cholesteatoma recurrence. German version]

HNO. 2021 Jul;69(7):589-592. doi: 10.1007/s00106-020-00977-z. Epub 2020 Dec 21.
[Article in German]

Abstract

An infracochlear cholesteatoma of the petrous apex with direct contact to the internal carotid artery (ICA) is rare. Due to the risk of cochlear injury with consecutive deafness or injury of the ICA, precise preoperative planning of the approach and strategy is recommended, as well as thorough preoperative counseling of the patient for their informed consent. This case report presents navigated endoscopically controlled transtympanic resection of such a cholesteatoma recurrence. Hearing capacity was not impaired and the patient shows no signs of recurrence.

Ein infracochleär gelegenes Cholesteatom der Felsenbeinspitze, welches direkten Kontakt zur A. carotidea interna (ACI) hat, ist selten anzutreffen. Aufgrund der Gefahr der Eröffnung der Cochlea mit konsekutiver Ertaubung und der Verletzung der ACI erfordert es eine gründliche präoperative Zugangsplanung, ausführliche Aufklärung und Information des Patienten. Der dargestellte Fall zeigt das navigierte endoskopisch kontrollierte transtympanale Vorgehen bei einem solchen infracochleären Cholesteatomrezidiv. Das Hörvermögen des Patienten wurde nicht beeinträchtigt, und es zeigte sich kein Anhalt für ein Rezidiv.

Keywords: Endoscopic skull base surgery; Inner ear surgery; Internal carotid artery; Middle ear surgery; Navigation.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Cholesteatoma*
  • Hearing
  • Humans
  • Labyrinth Diseases*
  • Neoplasms*
  • Petrous Bone