Backround: SPACE (3D fast spin echo acquisition) sequences require long scan times for three-dimensional assessment of acute injury of the knee joint and are flawed due to geometric blurring. Their implementation into routine diagnostic imaging was not feasible until recently.
Objectives: By comparing conventional MRI (magnetic resonance imaging) sequences to 3D (three-dimensional) sequences, it was investigated whether the compressed sensing (CS) technique is inferior to the established 2D sequences with shorter examination times.
Materials and methods: A total of 109 patients (age range 18-50 years) with knee injury were examined by MRI between April 2017 and May 2018. The inter- and intraobserver concordance of two blinded readers were assessed. Consensus was achieved in case of discrepancies. Descriptive analyses of absolute and relative frequency and distribution were tested by Fisher's exact test concerning differences between CS-SPACE and standard proton density fat suppressed imaging.
Results: Interoberserver concordance (IC) of conventional sequences before/after consensus amounted to 58.8/68.1% (medial meniscus, MM), 68.8/88.7% (lateral meniscus, LM) 88.9/97.2% (anterior cruciate ligament, ACL), 99/100% (posterior cruciate ligament, PCL), 88.9/97.2% (collateral ligament, CL) and chondral injury (CI) 1-2: 64.2%, CI-3: 77% and CI-4: 76%. The IC of CS-SPACE amounted before/after consensus of MM to 50.4/77%, LM 68.8/88%, ACL 89.9/94.5%, PCL 97.2/99.0%, CL 92.6/96.3%. IC of CI was evaluated without consensus and amounted to 65.1% (CI 1-2), 66% (CI 3) and 81.6% (CI 4).
Conclusions: Injuries of ACL, PCL and CL have excellent IC between 3D and 2D sequences. Excellent IC could be found in CI grade 3 and 4 when using 2D sequences and CI grade 4 utilizing CS-SPACE. Our results indicate that CS-SPACE is useful in diagnosing acute knee injuries.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Zur dreidimensionalen Erfassung von akuten Kniebinnenverletzungen ist die bisherige SPACE-Sequenz aufgrund ihrer langen Untersuchungszeit und geometrischen Unschärfe für die Routineuntersuchung ungeeignet.
Ziel der arbeit: Im Vergleich zu den konventionellen MRT-Standardsequenzen sollte überprüft werden, ob eine Nichtunterlegenheit der 3‑D-SPACE-Sequenz mit Compressed-sensing-Technologie im Vergleich mit den etablierten 2‑D-Sequenzen bei verkürzter Untersuchungszeit vorliegt.
Material und methode: Insgesamt 109 Patienten im Alter von 18 bis 50 Jahren mit Kniebinnenverletzung wurden von April 2017 bis Mai 2018 mittels MRT untersucht. Die Inter- und Intraobserver-Konkordanz von zwei geblindeten Readern wurde bestimmt. Bei Befundabweichung erfolgte ein Konsensus. Die deskriptive Analyse von absoluten und relativen Häufigkeiten und die Verteilung wurden mit exaktem Fisher-Test auf Unterschiede getestet.
Ergebnisse: Die Interobserver-Konkordanz (IK) bei den konventionellen Sequenzen betrug vor/nach dem Konsensus am Innenmeniskus (IM) 58,8/68,1 %, am Außenmeniskus (AM) 68,8/88,7 %, am vorderen Kreuzband (VKB) 88,9/97,2 %, am hinteren Kreuzband (HKB) 99/100 %, an den Kollateralbändern (KB) 88,9/97,2 % und für Knorpelschäden (KS) 1–2: 64,2 %, KS 3: 77 % und KS 4: 76 %. Die IK betrug bei der CS-SPACE vor/nach dem Konsensus am IM 50,4/77 %, AM 68,8/88 %, VKB 89,9/94,5 %, HKB 97,2/99,0 %, KB 92,6/96,3 %. Die IK bei KS erfolgte ohne Konsensus und belief sich bei KS 1–2 auf 65,1 %, KS 3 auf 66 % und KS 4 auf 81,6 %.
Diskussion: Bei Verletzungen des VKB, HKB und KB besteht eine hohe IK zwischen den 3‑D- und 2‑D-Sequenzen. In den Standardsequenzen ergibt sich bei KS 3 und 4 eine hohe IK, in der CS-SPACE nur bei KS 4. Unsere Befunde sprechen dafür, dass die CS-SPACE bei akuten Kniegelenktraumen gut geeignet ist.
Keywords: CS-SPACE; Chondral injury; Knee joint; Magnetic resonance imaging; Trauma.