Cough from an allergological as well as from the ENT aspect Abstract. Cough is a common problem in the allergological, but less so in the rhinological consultation. The differential diagnostic spectrum for cough is extensive and may range from rhinitis and asthma to eosinophilic esophagitis and rarer diseases. In the case of chronic cough (> 2 months), the four most frequent causes must be sought, or be excluded (upper airway cough syndrome, asthma [cough-variant-asthma], non-asthmatic eosinophilic bronchitis, gastroesophageal reflux disease). Aeroallergens such as pollen, house-dust mites or occupational substances play a major role in allergies. Nevertheless, it is not uncommon for cough to be a main symptom of an antibody deficiency or a Sicca symptom complex. The more chronic the cough, the more thoroughly an investigation is indicated - often interdisciplinary. Therapy depends on the cause of the cough. In allergic respiratory diseases, allergy-specific immunotherapy may be indicated.
Zusammenfassung. Husten ist ein häufiges Problem in der allergologischen, weniger hingegen in der rhinologischen Sprechstunde. Das differenzialdiagnostische Spektrum bei Husten ist umfassend und kann von der Rhinitis über Asthma bis hin zur eosinophilen Ösophagitis und selteneren Erkrankungen reichen. Bei den Allergien spielen hauptsächlich Aeroallergene wie Pollen, Hausstaubmilben oder auch Berufsstoffe eine Rolle. Aber nicht selten ist Husten auch Hauptsymptom eines Antikörpermangels oder eines Sicca-Symptomenkomplexes. Je chronischer der Husten ist, desto gründlicher ist eine Abklärung – oft interdisziplinär – indiziert. Die Therapie richtet sich nach der Ursache des Hustens. Bei allergischen Atemwegserkrankungen kann eine allergenspezifische Immuntherapie angezeigt sein.