Background: The fascia thoracolumbalis (FTL) is an important component for stabilization and motion control of the lumbar spine. It coordinates the traction forces of the autochthonous muscles of the back (AM) and connects them to the muscles of the abdominal wall, shoulder, and buttocks.
Objectives: The aim of our study was to describe the assessment of the normal FTL and epimysium of the AM in MRI and to identify patterns associated with pathological changes in the lumbar spine.
Material and methods: A total of 33 patients were retrospectively evaluated: 15 patients had no pathology at the lumbar spine; six patients had previous hemilaminectomy, three had spondylodesis, two had ventrolisthesis, and seven had scoliosis. The thickness of the FTL and EM was measured, and the adhesion of both structures was assessed.
Results: The fascial thickness at the levels of the lumbar vertebral bodies LVB 3 was 1.8, of LVB 4 it was 2.0, of LVB 5 it was 2.1, and at the sacral vertebra SVB 1 it was 1.8 mm. Fascial adhesions together with thickening of the EM occurred at the level of LVB 4 in 36% of the cases independently of the underlying disorder. Only thickening of the EM was seen in 48% of cases at the level of SVB 1. By contrast, adhesion of the FTL without epimysial changes occurred in 36% of cases at the level of LVB 3.
Conclusion: Thickening and adhesions at the EM and FTL occurred both postoperatively and in the case of scoliosis. Furthermore, lipomatous and muscular herniation could be detected in the FTL postoperatively. Epimysial and fascial alterations may be imaging manifestations of chronic myofascial back pain and should be included in radiological assessments.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Fascia thoracolumbalis (FTL) ist eine wichtige Struktur für die Stabilisierung und Bewegungssteuerung der Lendenwirbelsäule (LWS). Sie koordiniert die Traktionskräfte der autochthonen Rückenmuskulatur und verbindet sie mit den Muskeln der Bauchwand, der Schulter und des Gesäßes. ZIEL: Ziel der vorliegenden Studie war es, die Beurteilung der normalen FTL und des Epimysiums (EM) der autochthonen Rückenmuskulatur in der Magnetresonanztomographie (MRT) zu beschreiben und dabei Muster zu erkennen, die mit pathologischen Veränderungen in der LWS einhergehen.
Material und methoden: Retrospektiv wurden die Daten von 33 Patienten ausgewertet: Bei 15 Patienten zeigten sich keine pathologischen Veränderungen im LWS-Bereich; bei 6 Patienten bestand ein Z. n. Hemilaminektomie, bei 3 lag eine Spondylodese vor, 2 wiesen eine Ventrolisthese und 7 eine Skoliose auf. Die Dicke der FTL und des EM wurden gemessen und die Adhäsion beider Strukturen ermittelt.
Ergebnisse: Auf Höhe des Lendenwirbelkörpers 3 (LWK 3) lag die Fasziendicke bei 1,8 mm, auf Höhe von LWK 4 betrug sie 2,0 mm, bei LWK 5 war sie 2,1 mm und auf Höhe des Sakralwirbels 1 (SWK 1) 1,8 mm. Faszienadhäsionen in Kombination mit einer Verdickung des EM traten auf Höhe des LWK 4 in 36 % der Fälle auf, unabhängig von der zugrunde liegenden Erkrankung. Auf Höhe von SWK 1 wurde in 48 % der Fälle lediglich eine Verdickung des EM festgestellt. Dagegen trat auf Höhe des LWK 3 eine Adhäsion der FTL ohne EM-Veränderungen in 36 % der Fälle auf.
Schlussfolgerung: Eine Verdickung und Adhäsionen des EM und der FTL zeigten sich sowohl postoperativ als auch bei Skoliose. Darüber hinaus wurde eine lipomatöse und muskuläre Herniation in der FTL postoperativ festgestellt. Epimysium- und Faszienveränderungen können sich bildgebend als Manifestationen chronischer myofaszialer Rückenschmerzen darstellen und sollten in die radiologische Beurteilung einfließen.
Keywords: Adhesion; Epimysium; Fascia thoracolumbalis; Lumbar spine; MRI.
© 2021. The Author(s).