[Potential Savings in Treatment Costs of COPD through Smoking Cessation: Modeling for DMP COPD in Germany - Scientific Action Group on Tobacco Cessation (WAT) e. V]

Pneumologie. 2021 Aug;75(8):577-582. doi: 10.1055/a-1479-0876. Epub 2021 Jun 28.
[Article in German]

Abstract

Based on real-life data for the stage distribution of COPD patients (GOLD) and the actual stage-related treatment costs in a large nationwide cohort study (COSYCONET) 1, the influence of the reduced smoking rate on treatment costs was determined for the scenario of a reduction in the smoking rate of 26 % in this patient group by 10 percentage points to 16 %. The assumption was made that with a reduced smoking rate, lower stages (I/II) will be more strongly represented, while higher and more cost-intensive stages (III/IV) will be proportionally reduced. The intervention to achieve tobacco abstinence was calculated for the rough model calculations with the typical costs of a guideline-compliant treatment by a behavioral therapy group cessation program and the parallel use of medication support 2 3. The result showed a potential reduction of case costs by 10.5 %, not including reduction in costs associated with treatment of comorbidities.

Basierend auf Real-life-Daten für die Stadien-Verteilung von COPD-Patienten (GOLD) und den faktischen Stadien-bezogenen Behandlungskosten innerhalb einer bundesweiten Kohortenstudie (COSYCONET) 1 wird modellhaft für das Szenario einer Reduktion der Raucher-Quote in dieser Patientengruppe von 26 % um 10 %-Punkte auf 16 % ermittelt, welchen Einfluss die reduzierte Raucher-Quote auf die Behandlungskosten haben dürfte. Zugrunde gelegt wird die Annahme, dass bei herabgesetzter Raucher-Quote leichtere Stadien (I/II) stärker repräsentiert sind, während sich höhere und kostenintensivere Stadien (III/IV) proportional verkleinern. Die Intervention zur Erreichung der Tabakabstinenz wird für die überschlägigen Modell-Berechnungen kalkuliert mit den typischen Kosten einer leitlinienkonformen Behandlung durch Nutzung eines verhaltenstherapeutischen Gruppen-Entwöhnungs-Programmes und der parallel eingesetzten medikamentösen Unterstützung 2 3. Im Ergebnis zeigt sich die mögliche Absenkung der Fallkosten um 10,5 %, wobei reduzierte Kosten bei Komorbiditäten nicht berücksichtigt sind.

MeSH terms

  • Cohort Studies
  • Cost-Benefit Analysis
  • Germany
  • Health Care Costs
  • Humans
  • Pulmonary Disease, Chronic Obstructive* / epidemiology
  • Pulmonary Disease, Chronic Obstructive* / therapy
  • Smoking Cessation*
  • Tobacco Use Cessation*