[Sepsis after cat bite-How medical history, physical examination and interdisciplinary cooperation influence disease progression]

Anaesthesist. 2021 Aug;70(8):639-643. doi: 10.1007/s00101-021-01003-9. Epub 2021 Jul 2.
[Article in German]

Abstract

A 67-year-old woman with symptoms of shock was admitted to hospital with a suspected diagnosis of acute pulmonary artery embolism. After ruling out a thromboembolic event, sepsis was diagnosed by using the SOFA score. A CT scan of the chest with contrast revealed phlegmonous inflammation of the subcutis at the level of the right upper arm. After taking two pairs of peripheral blood samples, calculated antibiotic therapy with piperacillin/tazobactam was administered. After administration of an initial volume bolus, the patient could be transferred to the general medical ward in a stable condition with normal serum lactate level. On day one after hospital admission, blood cultures were positive for Pasteurella multocida, a gramnegative rod that belongs to the oral flora of dogs and cats. Intensified history revealed that the patient had been bitten on the forearm by her cat 2 weeks earlier. The patient did not present to a general practitioner. Despite antibiotic therapy, the patient developed increasing leukocytosis with progressive pain and swelling in the area of the right upper arm and the right ankle. On recommendation of the department of infectious diseases antibiotic therapy was escalated to imipenem and transesophageal echocardiography was performed. Endocarditic vegetations could be ruled out. Despite further escalation of the antibiotic regimen, spontaneous pus discharge occurred at the right ankle. A CT scan of the chest as well as the foot and the right ankle with contrast showed new abscess formations in the right thoracic wall between the pectoralis major and minor muscles as well as extensive abscesses in the extensor compartment of the right lower leg. On day 12 after admission, surgical drainage of multiple abscesses was performed, with rapid improvement in general condition and normalized leukocytes. A further six operations were necessary before the patient could be discharged home after 7 weeks of inpatient treatment.

Eine 67-jährige Patientin wird mit Schocksymptomatik unter der Verdachtsdiagnose einer akuten Lungenarterienembolie stationär aufgenommen. Nach Ausschluss eines thrombembolischen Ereignisses wird die Diagnose einer Sepsis gestellt. In der Computertomographie des Thorax mit Kontrastmittel zeigt sich eine phlegmonöse Entzündung der Subkutis auf Höhe des rechten Oberarmes. Es erfolgte eine kalkulierte Antibiotikatherapie mit Piperacillin/Tazobactam. Am 1. Tag nach der stationären Aufnahme sind alle Blutkulturen positiv auf Keime der Gattung Pasteurella multocida, ein gramnegatives Stäbchen, das zur oralen Mundflora von Hund und Katze gehört. In der intensivierten Anamnese stellt sich heraus, dass die Patientin 2 Wochen zuvor von ihrer Hauskatze in den Unterarm gebissen wurde. Im Verlauf kommt es trotz weiterer Eskalation der Antibiotikatherapie zu einer zunehmenden Leukozytose mit spontaner Eiterentleerung auf Höhe des Sprunggelenks. Erst am 12. Tag nach der Aufnahme erfolgt die operative Fokussanierung multipler Abszesse mit rascher Besserung des Allgemeinzustandes. Sechs weitere Revisionsoperationen sind notwendig, bevor die Patientin nach 7 Wochen stationärer Behandlung wieder nach Hause entlassen werden kann.

Keywords: Abscess; Focus sanitation; Gramnegative rods; Pasteurella multocida; Phlegmon.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged
  • Animals
  • Bites and Stings / complications*
  • Cats
  • Disease Progression
  • Female
  • Humans
  • Physical Examination
  • Sepsis* / etiology