[Current technologies in interventional treatment of tricuspid valve regurgitation]

Herz. 2021 Oct;46(5):437-444. doi: 10.1007/s00059-021-05056-9. Epub 2021 Aug 10.
[Article in German]

Abstract

For a long time, severe tricuspid valve regurgitation (TR) was an underestimated disease, especially in the older population and was associated with high morbidity and mortality. Due to the high perioperative mortality of tricuspid valve surgery, historically only pharmaceutical treatment was a practical treatment option. In the first studies interventional approaches could achieve promising results with an effective reduction of TR with simultaneous proof of a convincing safety profile. Conceptually, the currently available interventional treatment options can be divided into three concepts: coaptation systems (edge-to-edge repair), annuloplasty and interventional valve replacement. The largest clinical experience and best scientific body of evidence could so far be generated in the field of coaptation systems. Very promising preliminary results with effective reduction of TR and improvement of the clinical symptoms are, however, also available for interventional valve replacement. Meticulous preprocedural diagnostics with selection of the most suitable treatment option for each individual patient is paramount for successful treatment in this critically ill patient cohort. Future prospective randomized studies will investigate the net benefit of an interventional treatment of TR in comparison to a purely conservative treatment concept.

Die schwere Trikuspidalklappeninsuffizienz (TI) ist insbesondere in der älteren Bevölkerung eine lange Zeit unterschätzte Erkrankung mit hoher assoziierter Morbidität und Mortalität. Aufgrund der hohen perioperativen Mortalität der Trikuspidalklappenchirurgie stellte lange nur die medikamentöse Therapie eine praktikable Behandlungsoption dar. Interventionelle Herangehensweisen konnten in ersten Studien aussichtsreiche Ergebnisse mit effektiver Reduktion der TI bei gleichzeitigem Nachweis einer sicheren Intervention erzielen. Grundsätzlich können die aktuell verfügbaren interventionellen Behandlungsoptionen in 3 Therapiekonzepte (Koaptationsysteme [„edge-to-edge repair“], Annuloplastie und interventioneller Klappenersatz) eingeteilt werden. Die größte klinische Erfahrung und beste wissenschaftliche Datenlage konnten bislang im Bereich der Koaptationssysteme generiert werden. Sehr aussichtsreiche erste Ergebnisse mit effektiver Reduktion der TI und Verbesserung der klinischen Beschwerdesymptomatik liegen jedoch auch zum interventionellen Klappenersatz vor. Eckpfeiler einer erfolgreichen Behandlung der TI in diesem komplex kranken Patientenkollektiv stellt die umfangreiche präinterventionelle Diagnostik mit Auswahl des für den Patienten individuell am besten geeigneten Therapiekonzepts dar. Studien im prospektiv randomisierten Design werden zukünftig den Nutzen der interventionellen Behandlung der TI gegenüber einem rein konservativen Therapiekonzept untersuchen.

Keywords: Annuloplasty; Coaptation; Intervention; Tricuspid valve insufficiency; Valve replacement.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Heart Valve Prosthesis Implantation*
  • Humans
  • Mitral Valve / surgery
  • Treatment Outcome
  • Tricuspid Valve / diagnostic imaging
  • Tricuspid Valve / surgery
  • Tricuspid Valve Insufficiency* / diagnostic imaging
  • Tricuspid Valve Insufficiency* / surgery