Association of CHA2DS2-VASc score with thrombus burden in patients with acute myocardial infarction undergoing SVG-PCI

Herz. 2022 Oct;47(5):456-464. doi: 10.1007/s00059-021-05070-x. Epub 2021 Oct 4.

Abstract

Background: The rate of saphenous vein graft (SVG) occlusion within the first year of bypass graft surgery is 15%. The CHA2DS2-VASc score is used to predict the risk of thromboembolic events in patients with nonvalvular atrial fibrillation. We aimed to evaluate the predictive role of the CHA2DS2-VASc score in the estimation of intracoronary thrombus burden in patients with acute myocardial infarction (AMI) who underwent SVG-PCI.

Methods: We retrospectively evaluated 221 patients who were admitted with AMI and underwent PCI of SVGs at the Department of Cardiology in the Turkiye Yuksek Ihtisas Education and Research Hospital between 2012 and 2018. The study population was divided into two groups according to their Thrombolysis in Myocardial Infarction (TIMI) thrombus grade: low thrombus burden (LTB; TIMI 0-3) and high thrombus burden (HTB; TIMI 4 and 5).

Results: The study included 221 patients with a mean age of 63.3 ± 6.7 years. The patients with HTB had significantly higher CHA2DS2-VASc scores (p < 0.001) compared with LTB patients. Univariate and multivariate regression analysis demonstrated that both CHA2DS2-VASc score (OR: 1.573, 95% CI: 1.153-2.147, p = 0.004) as a continuous variable and a binary cut-off level of the CHA2DS2-VASc score > 3 (OR: 3.876, 95% CI: 1.705-8.808, p = 0.001) were significantly associated with HTB. The ability of the CHA2DS2-VASc score to predict HTB burden was evaluated by receiver-operating characteristics analysis curve analysis. The optimum cut-off value of the CHA2DS2-VASc score for predicting HTB was 3 (with a sensitivity of 67.9% and a specificity of 69.3%) according to the Youden index.

Conclusion: The CHA2DS2-VASc score can be used as an easy practical tool to predict HTB in AMI patients undergoing SVG-PCI.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Verschlussrate für V.-saphena-Transplantate (SVG) innerhalb des ersten Jahres nach der Bypass-Operation liegt bei 15%. Zur Vorhersage des Risikos thromboembolischer Ereignisse bei Patienten mit nichtvalvulärem Vorhofflimmern wird der CHA2DS2-VASc-Score verwendet. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die prädiktive Bedeutung des CHA2DS2-VASc-Scores bei der Einschätzung der intrakoronaren Thrombuslast für Patienten mit akutem Myokardinfarkt (AMI) zu ermitteln, bei denen eine perkutane koronare Intervention (PCI) an einem SVG erfolgte.

Methoden: Retrospektiv wurden 221 Patienten untersucht, die wegen AMI stationär aufgenommen wurden und bei denen zwischen 2012 und 2018 am Department of Cardiology im Turkiye Yuksek Ihtisas Education and Research Hospital eine SVG-PCI durchgeführt wurde. Die Studienpopulation wurde entsprechend ihrem Thrombusgrad gemäß Thrombolysis in Myocardial Infarction (TIMI) in 2 Gruppen unterteilt: niedrige Thrombuslast (LTB; TIMI 0–3) und hohe Thrombuslast (HTB; TIMI 4 und 5).

Ergebnisse: In die Studie wurden 221 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 63,3 ± 6,7 Jahren aufgenommen. Patienten mit HTB wiesen signifikant höhere CHA2DS2-VASc-Scores auf (p < 0,001) als LTB-Patienten. In der univariaten und multivariaten Regressionsanalyse zeigte sich, dass der CHA2DS2-VASc-Score (Odds Ratio, OR: 1,573; 95 %-Konfidenzintervall, 95 %-KI: 1,153–2,147; p = 0,004) als kontinuierliche Variable und auch ein binärer Grenzwert mit einem CHA2DS2-VASc-Score > 3 (OR: 3,876; 95 %-KI: 1,705–8,808; p = 0,001) in signifikanter Weise mit HTB assoziiert waren. Die Eignung des CHA2DS2-VASc-Scores zur Vorhersage der HTB wurde durch eine Kurvenanalyse mit Receiver-Operating-Characteristics-Analyse beurteilt. Der optimale Grenzwert für den CHA2DS2-VASc-Score zur Vorhersage von HTB betrug 3 (mit einer Sensitivität von 67,9 % und einer Spezifität von 69,3 %) gemäß Youden-Index.

Schlussfolgerung: Der CHA2DS2-VASc-Score kann als einfaches praktisches Instrument zur Vorhersage einer HTB bei AMI-Patienten, die mittels SVG-PCI behandelt werden, eingesetzt werden.

Keywords: CHA2DS2-VASc score; Coronary artery bypass graft; No-reflow; Saphenous vein graft disease; Thrombus burden.

MeSH terms

  • Aged
  • Atrial Fibrillation* / complications
  • Atrial Fibrillation* / surgery
  • Humans
  • Middle Aged
  • Myocardial Infarction* / complications
  • Myocardial Infarction* / surgery
  • Percutaneous Coronary Intervention*
  • Predictive Value of Tests
  • Retrospective Studies
  • Risk Assessment
  • Risk Factors
  • Salicylates
  • Thrombosis* / etiology

Substances

  • Salicylates
  • 4-trifluoromethylsalicylic acid