Background: Portal vein thrombosis (PVT) is a rare but severe entity that can cause clinically significant sequela such as worsening portal hypertension or mesenteric ischemia. Those cases refractory to medical management may be referred for endovascular intervention. Several technical considerations have been described in the literature, but a cohesive comparison of these multiple techniques is lacking.
Methods: The purpose of this article is to review the diagnosis and endovascular management of PVT, including areas in which further research is warranted.
Results: Cases of PVT can be readily diagnosed using ultrasound, computed tomography, or magnetic resonance imaging. Treatment often begins with systemic anticoagulation and endovascular interventions may be used in selected cases. Determining the optimal approach to accessing the portal venous system depends on the underlying disease and chronicity of the thrombus and the degree of occlusion. Once access to the portal venous system is established, catheter-directed therapy may be performed to achieve recanalization.
Conclusion: Despite the heterogeneity in patient presentation, cases of PVT can be readily diagnosed across several imaging modalities. Strategizing interventional approaches involves evaluation of the underlying disease and the chronicity of the thrombus.
Key points: · This review will enable interventionalists to establish a framework for treating portal vein thrombosis by identifying patient risk factors and thrombus characteristics that determine patient management.. · The unique risks and benefits for transhepatic, transsplenic, and transmesenteric approaches for establishing portal venous access will be discussed.. · Advantages and complications of thrombolysis, thrombectomy, and transjugular intrahepatic portosystemic shunt creation for treating portal vein thrombosis will be reviewed in detail based on our extensive institutional experience..
Citation format: · Ju C, Li X, Gadani S et al. Portal Vein Thrombosis: Diagnosis and Endovascular Management. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 169 - 180.
Hintergrund: Die Pfortaderthrombose (PVT) ist eine seltene, aber schwere Erkrankung, die klinisch signifikante Folgeerscheinungen wie eine Verschlechterung der portalen Hypertonie oder eine mesenteriale Ischämie verursachen kann. Fälle, die auf eine medizinische Behandlung nicht ansprechen, können zur endovaskulären Intervention überwiesen werden. In der Literatur sind verschiedene technische Gesichtspunkte beschrieben worden, aber ein umfassender Vergleich dieser verschiedensten Methoden fehlt.
Methoden: In diesem Artikel werden die Diagnose und die endovaskuläre Behandlung der PVT besprochen, einschließlich der Bereiche, in denen weitere Forschung erforderlich ist.
Ergebnisse: PVT-Fälle lassen sich mit Ultraschall, Computertomografie oder Magnetresonanztomografie leicht diagnostizieren. Die Behandlung beginnt häufig mit einer systemischen Antikoagulation, und in ausgewählten Fällen können endovaskuläre Interventionen eingesetzt werden. Die Bestimmung des optimalen Zugangs zum Pfortadersystem hängt von der Grunderkrankung und der Chronizität des Thrombus sowie vom Grad der Okklusion ab. Sobald der Zugang zum Pfortadersystem hergestellt ist, kann eine Katheter-gesteuerte Therapie durchgeführt werden, um eine Rekanalisierung zu erreichen.
Schlussfolgerung: Trotz der Heterogenität der Patienten bei Vorstellung können Fälle von PVT mit verschiedenen bildgebenden Verfahren leicht diagnostiziert werden. Bei der Planung von Interventionen müssen die Grunderkrankung und die Chronizität des Thrombus berücksichtigt werden.
Kernaussagen: · Diese Übersicht ermöglicht es den interventionell tätigen Ärzten, Rahmenbedingungen für die Behandlung von Pfortaderthrombosen zu schaffen, indem Risikofaktoren für Patienten und Thrombusmerkmale identifiziert werden, die das Patientenmanagement bestimmen.. · Die besonderen Risiken und Vorteile transhepatischer, transsplenischer und transmesenterialer Ansätze zur Etablierung eines portalvenösen Zugangs werden diskutiert.. · Vorteile und Komplikationen der Thrombolyse, der Thrombektomie und der Anlage eines transjugulären intrahepatischen portosystemischen Shunts zur Behandlung von Pfortaderthrombosen werden basierend auf der umfangreichen Erfahrung in unserem Institut im Detail besprochen..
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