[CME/Answers: Hypocalcemia and Hypoparathyroidism]

Praxis (Bern 1994). 2021;110(14):785-786. doi: 10.1024/1661-8157/a003752.
[Article in German]

Abstract

CME/Answers: Hypocalcemia and Hypoparathyroidism Abstract. Dyselectrolytemias are common, but not immediately clearly assignable. In addition to hyponatremia, hypercalcemia plays an important role in clinical practice. Clinically no less relevant are hypocalcemias and a frequently underlying primary hypoparathyroidism, which in most cases is iatrogenic - caused by thyroid surgery. The therapeutic goal includes not only adequate calcium control but also the detection and treatment of secondary complications in cases of chronic hypoparathyroidism.

Zusammenfassung. Dyselektrolytämien sind häufig, jedoch nicht auf Anhieb klar zuordenbar. Neben den Hyponatriämien spielen im klinischen Alltag vor allem Hyperkalzämien eine wichtige Rolle. Klinisch nicht weniger relevant sind Hypokalzämien und ein häufig zugrundeliegender primärer Hypoparathyreoidismus, welcher in den meisten Fällen iatrogen – im Rahmen einer Schilddrüsenoperation – bedingt ist. Das therapeutische Ziel umfasst neben einer adäquaten Kalziumeinstellung auch das Miterfassen und -therapieren der Sekundärkomplikationen, falls ein chronischer Hypoparathyreoidismus vorliegt.

Keywords: Hypocalcemia; Hypokalzämie; Hypoparathyreoidismus; Sekundärkomplikationen; hypoparathyroidisms; secondary complications.

MeSH terms

  • Calcium
  • Humans
  • Hypercalcemia*
  • Hypocalcemia* / diagnosis
  • Hypocalcemia* / etiology
  • Hypocalcemia* / therapy
  • Hypoparathyroidism* / complications
  • Hypoparathyroidism* / diagnosis
  • Thyroidectomy

Substances

  • Calcium