MR Imaging Diagnostics in Proctology Abstract. MR imaging is excellent for 1) the staging of rectal cancer 2) the assessment of chronic inflammatory bowel disease and 3) the performance of defecography. 1) MRI accuracy for the classification of the T- and N-stage is 75 - 95 % and 71 - 85 %, respectively. An infiltration of the mesorectal fat is easily detectable. 2) Due to the high soft-tissue contrast MRI depicts perirectal and perianal abscesses and fistulas, demonstrates the anatomical correlation to the anal sphincters and monitors the therapeutic response and the activity of the underlying disease. 3) MRI-movie-sequences allow for the demonstration of the dynamic processes during the defecography. With that technique it is possible to detect a paradox contraction of the puborectalis muscle in patients with anismus (dyskinesia) and to demonstrate a descensus of the pelvic floor, an incontinence, a rectocele or enterocele.
Zusammenfassung. Die MRI-Bildgebung eignet sich ausgezeichnet 1) zum Staging des Rektumkarzinoms, 2) zur Abklärung von chronisch-entzündlichen Darmkrankheiten und 3) zur Defäkographie. 1) Die MRI-Accuracy bezüglich richtigem T-Stadium beziehungsweise N-Stadium liegt bei 75 – 95 % und 71 – 85 %, insbesondere die Tumorinfiltration ins mesorektale Fettgewebe ist im MRI sehr gut beurteilbar. 2) Durch den hohen Weichteilkontrast des MRIs können perirektale und perianale Abszesse, Fisteln und deren Bezug zu den Analsphinkteren und dem M. levator ani, sowie der Therapieerfolg einfach eingesehen werden. Zudem lässt sich auch die Aktivität der Grundkrankheit im Rektum einfach bestimmen. 3) MRI-Movie-Sequenzen erlauben die Beurteilung der Dynamik in der Defäkographie. Damit lässt sich die paradoxe Kontraktion der puborektalen Schlinge beim Anismus (Dyskinesie) darstellen. Auch ein Beckenbodendeszensus, eine Inkontinenz, eine Rektozele oder Enterozele kann mit den Movie-Sequenzen detektiert werden.