[Lesions of the triceps tendon : Diagnostics, management, treatment]

Unfallchirurg. 2022 Jan;125(1):73-82. doi: 10.1007/s00113-021-01103-6. Epub 2021 Dec 15.
[Article in German]

Abstract

The triceps brachii muscle is the main extender of the elbow joint. Triceps tendon rupture or tearing presents a rare injury pattern in general. Distal tendon ruptures occur most commonly in the area of the insertion of the olecranon. Fractures of the radial head are reported as the most common concomitant injury. In many cases, pre-existing degenerative damage predisposes for tendon injury. These include local steroid injections, anabolic steroid abuse, renal insufficiency requiring dialysis, hyperparathyroidism, lupus erythematosus and Marfan's syndrome. However, the most frequent trauma mechanism is a direct fall onto the extended forearm or a blow to the elbow. Beside clinical examination and sonography, magnetic resonance imaging is the diagnostic gold standard. The treatment of triceps tendon injuries includes conservative as well as operative approaches, whereby the indications for surgical treatment must be generously considered depending on the patient's age, functional demands of the patient, involvement of the dominant extremity as well as on the extent of the tendon rupture.

Der M. triceps brachii fungiert als Hauptextensor des Ellenbogens. Rupturen oder Ausrisse der Trizepssehne sind dabei allgemein eine seltene Verletzung. Meist ist die distale Sehne an der Insertion betroffen. Die häufigsten Begleitverletzungen sind Frakturen des Radiusköpfchens. Häufig sind degenerative Vorschädigungen prädisponierend. Zu den Risikofaktoren zählen lokale Steroidinjektionen, Anabolikamissbrauch, dialysepflichtige Niereninsuffizienz, Hyperparathyreoidismus, Lupus erythematodes und das Marfan-Syndrom. Der häufigste Traumamechanismus ist ein direkter Sturz auf den ausgestreckten Arm oder ein Schlag auf den Ellenbogen. Diagnostisch ist neben der klinischen Untersuchung und der Sonographie die Magnetresonanztomagraphie entscheidend. Die Therapie umfasst konservative und operative Ansätze, wobei die Indikation zur Operation abhängig von Patientenalter, funktionellem Anspruch, Beteiligung der dominanten Extremität sowie Ausmaß der Ruptur großzügig gestellt wird.

Keywords: Elbow joint; Olecranon; Risk factors; Rupture; Tendon injuries.

MeSH terms

  • Elbow
  • Elbow Joint* / diagnostic imaging
  • Elbow Joint* / surgery
  • Humans
  • Rupture
  • Tendon Injuries* / diagnostic imaging
  • Tendon Injuries* / surgery
  • Tendons