[Skull base metastases with cranial nerve deficits : Clinical profile of a severe disease]

Nervenarzt. 2022 Aug;93(8):812-818. doi: 10.1007/s00115-021-01229-3. Epub 2022 Jan 13.
[Article in German]

Abstract

Background and purpose: Skull base metastases are a severe complication of various malignant tumors. If cranial nerves are involved even small lesions can cause significant symptoms. Specific clinical characteristics like neurological symptoms, associated primary tumors, prognosis and optimal treatment are poorly defined and are systematically described in this article.

Methods: In a monocentric retrospective study patients with skull base metastases and cranial nerve deficits who received treatment between 2006 and 2018 were analyzed concerning clinical characteristics at initial diagnosis, treatment and course of the disease.

Results: In this study 45 patients with skull base metastases and cranial nerve deficits were included. The most frequent primary tumors were prostate cancer (27%), breast cancer (22%) and multiple myeloma (16%). The most involved cranial nerves were trigeminal nerve (42%), oculomomotor nerve (33%) and facial nerve (27%). Of the patients 84% had additional bone metastases outside the skull base. Dural infiltration or meningeal carcinomatosis were each observed in 13% of the patients. After radiotherapy cranial nerve deficits remained stable in 61% of all cases and in 22% symptoms improved. Median overall survival from treatment was 8 months (range 0.4-51 months). Patients with dose-escalated radiotherapy appeared to live longer (16.4 months vs. 4.7 months). This effect persisted in a multivariate analysis including the Karnofsky index, number of metastases, primary tumor and radiation dose (HR 0.37, p = 0.02).

Conclusion: Skull base metastases with cranial nerve deficits are complex diseases with poor prognosis. Precise diagnosis and treatment are required. Further research is needed to improve treatment.

Zusammenfassung: HINTERGRUND UND ZIELE: Schädelbasismetastasen sind eine seltene Manifestation onkologischer Erkrankungen. Wenn Hirnnerven beteiligt sind, können schon kleine Läsionen erhebliche funktionelle Beeinträchtigungen hervorrufen. Spezifische klinische Charakteristika wie neurologische Symptome, assoziierte Primärtumoren, Prognose und optimale Therapie der Erkrankung sind schlecht definiert und sollen in dieser Arbeit systematisch dargestellt werden.

Methoden: Mit einem monozentrischen retrospektiven Ansatz wurden Schädelbasismetastasen bei Patienten, die im Zeitraum von 2006 bis 2018 behandelt wurden, detailliert hinsichtlich klinischer Charakteristika, der durchgeführten Therapie und des weiteren Erkrankungsverlaufs analysiert.

Ergebnisse: Insgesamt 45 Patienten mit Schädelbasismetastasen und Hirnnervenausfällen wurden erfasst. Die häufigsten Primärtumoren waren Prostatakarzinom (27 %), Mammakarzinom (22 %) und multiples Myelom (16 %). Die am häufigsten betroffenen Hirnnerven waren Nervus trigeminus (42 %), Nervus oculomotorius (33 %) und Nervus facialis (27 %). 84 % aller Patienten wiesen außerhalb der Schädelbasis liegende weitere Knochenmetastasen auf. Eine durale Infiltration oder eine Meningeosis neoplastica lagen bei je 13 % der Patienten vor. Nach Bestrahlung waren 61 % der Patienten hinsichtlich der auf die Schädelbasismetastase zurückzuführenden Symptome klinisch stabil, bei 22 % hatten sich die Symptome gebessert. Das mediane Gesamtüberleben betrug 8 Monate (Spanne: 0,4–51 Monate). Bei Patienten, die mit einer dosiseskalierten Bestrahlung behandelt wurden, bestand eine längere Überlebenszeit (16,4 Monate vs. 4,7 Monate). Dieser Effekt persistierte auch in der multivariaten Analyse unter Berücksichtigung der Faktoren Karnofsky-Index, Metastasenanzahl, Primärtumor und Bestrahlungsdosis (HR 0,37, p = 0,02).

Diskussion: Schädelbasismetastasen mit Hirnnervenausfällen haben ein vielgestaltiges Bild und oft eine schlechte Prognose. Um potenziell eine Überlebenszeitverbesserung zu erreichen, sind präzise Diagnostik und Therapie Voraussetzung. Prospektive kontrollierte Untersuchungen sind notwendig.

Keywords: Breast cancer; Cranial nerve deficits; Prostate cancer; Skull base metastases; Stereotactic radiotherapy.

MeSH terms

  • Cranial Nerve Diseases* / diagnosis
  • Cranial Nerve Diseases* / etiology
  • Cranial Nerve Diseases* / therapy
  • Cranial Nerves
  • Humans
  • Male
  • Prognosis
  • Retrospective Studies
  • Skull Base
  • Skull Base Neoplasms* / diagnosis
  • Skull Base Neoplasms* / therapy