Clinical/methodical issue: The diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC)-especially the characterization of small lesions <2 cm-continues to be a radiological challenge.
Standard radiological methods: In the current S3 guideline on diagnosis and therapy of HCC, contrast-enhanced imaging examinations, such as contrast-enhanced ultrasonography (CEUS), computed tomography (CT), and magnetic resonance imaging (MRI), are still the diagnostic standard.
Methodological innovations: HCC in the cirrhotic liver should be diagnosed by its typical contrast-enhanced pattern in the MRI. In addition, the use of quality assurance instruments such as LI-RADS (Liver Imaging Reporting and Data System) contributes to the desired consistency of findings, even with small ambiguous findings.
Performance: Many studies have shown that the LI-RADS classification reflects the likelihood of HCC and other malignant liver lesions.
Achievements: Guidelines and quality assurance instruments contribute to a more precise diagnosis in patients with suspected HCC.
Practical recommendations: A guideline-compliant diagnostic algorithm and the LI-RADS should be used across the board for accurate HCC diagnostics.
Zusammenfassung: KLINISCHES/METHODISCHES PROBLEM: Die Diagnostik des hepatozellulären Karzinoms (HCC), insbesondere die Charakterisierung kleiner Läsionen <2 cm, stellt weiterhin eine radiologische Herausforderung dar.
Radiologische standardverfahren: In der aktuellen S3-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des HCC stellen die kontrastverstärkten bildgebenden Untersuchungen, wie der kontrastverstärkte Ultraschall (CEUS), die Computertomographie (CT) und Magnetresonanztomographie (MRT), unverändert den diagnostischen Standard dar.
Methodische innovationen: Das HCC in der zirrhotischen Leber soll bildgebend anhand seiner typischen Kontrastmitteldynamik in der MRT diagnostiziert werden. Die Zuhilfenahme von Qualitätssicherungsinstrumenten wie LI-RADS (Liver Imaging Reporting and Data System) trägt zu einer erwünschten Befundkonsistenz auch bei kleinen, nicht eindeutigen Befunden bei. LEISTUNGSFäHIGKEIT: Viele Studien haben gezeigt, dass die LI-RADS-Klassifikation die Wahrscheinlichkeit für ein HCC und andere maligne Leberläsionen widerspiegelt.
Bewertung: Leitlinien und Qualitätssicherungsinstrumente tragen zu einer präziseren Diagnostik bei Patienten mit Verdacht auf ein HCC bei. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Ein leitlinienkonformer diagnostischer Algorithmus und das LI-RADS sollten für eine akkurate HCC-Diagnostik flächendeckend angewendet werden.
Keywords: Diagnostic imaging; Guidelines; Hepatocellular carcinoma; Liver Imaging Reporting and Data System; Liver neoplasms.
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