[Safety and efficacy of en bloc vs. conventional transurethral resection of bladder tumors: a meta-analysis and systematic review]

Urologie. 2022 Jun;61(6):644-652. doi: 10.1007/s00120-022-01765-z. Epub 2022 Mar 14.
[Article in German]

Abstract

Background: En bloc tumor resection of bladder tumors (ERBT) is a novel alternative procedure to conventional resection of bladder tumor (cTURBT), which might help to address common problems of the standard method, such as inadequate detrusor muscle in specimens, high re-resection rates and high recurrence rates.

Objective: To analyze current data on ERBT in efficacy and safety compared to cTURBT.

Data sources: PubMed.

Study selection: Two independent authors identified trials based on keywords and inclusion criteria. A third author was consulted in case of discrepancies. Screening keywords: ERBT, en bloc transurethral resection of bladder tumor, TURBT en bloc. A meta-analysis of 13 studies was performed. The effect size was estimated based on odds ratios and mean differences including their corresponding two-sided 95% confidence intervals.

Data synthesis: The analyzed studies comprised a homogenous collective in terms of tumor size, tumor multiplicity and tumor stage. Operation time did not significantly differ between the methods. Differences were observed in hospitalization and catheterization time in favor of ERBT. Reported complications did not show clear differences. There was significantly more detrusor muscle in the specimens in the ERBT group. No significant differences were found in recurrence up to 2 years of follow-up.

Conclusion: ERBT is a safe alternative to conventional TURBT with promising features regarding effective resection of detrusor muscle. More standardized data on recurrence rates, different resection modalities and resection margin results are needed.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die transurethrale En-bloc-Resektion von Blasentumoren (ERBT) ist eine Alternative zur konventionellen transurethralen Resektion von Blasentumoren (TURB). Sie könnte dazu beitragen bekannte Probleme der Standardmethode wie fehlenden Detrusormuskel im Präparat, hohe Nachresektions- sowie Rezidivraten zu verbessern. ZIEL: Die Analyse der aktuellen Datenlage zur ERBT in Bezug auf Effektivität und Sicherheit im Vergleicht zur TURB. Datenquelle: PubMed.

Methode: Zwei unabhängige Autoren identifizierten Studien basierend auf den Einschlusskriterien sowie den Schlüsselwörtern. Ein dritter Autor wurde bei Unstimmigkeiten zur Entscheidungsfindung involviert. Screening Keywords: ERBT, en bloc transurethral resection of bladder tumor, en bloc TURBT. Eine Metaanalyse von 13 Studien wurde durchgeführt. Effektgrößen wurden mittels Odds Ratios und mittleren Differenzen samt den zugehörigen zweiseitigen 95 %-Konfidenzintervallen geschätzt.

Ergebnisse: Die behandelten Studien untersuchten ein homogenes Kollektiv in Bezug auf Tumorgröße, Multiplizität und Stadium. Die Operationszeit zeigte sich nicht signifikant verschieden zwischen den Methoden. Signifikante Unterschiede bestanden in Hospitalisierungs- und Kathetereinliegedauer zugunsten der ERBT. Die Daten in Bezug auf Komplikationsraten zeigen keine sicheren Unterschiede auf. In der ERBT-Gruppe konnte signifikant mehr Detrusormuskel im Präparat nachgewiesen werden. Keine Unterschiede ergaben sich in der Rezidivrate bei einem Follow-up bis 2 Jahre.

Schlussfolgerung: Die ERBT ist eine sichere Alternative zur konventionellen TURB mit vielversprechenden Möglichkeiten bezüglich der effektiven Resektion von Detrusormuskulatur. Mehr Daten aus randomisierten kontrollierten Studien zu Rezidivraten, unterschiedlichen Energiequellen und Resektionstechniken sowie freien Resektionsrändern sind notwendig um den Stellenwert der Methode klar einzuordnen.

Keywords: Detrusor muscle; ERBT; NMIBC; Non-muscle invasive bladder cancer; TURBT.

Publication types

  • Meta-Analysis
  • Review
  • Systematic Review

MeSH terms

  • Cystectomy / adverse effects
  • Humans
  • Muscles / pathology
  • Operative Time
  • Urinary Bladder Neoplasms* / surgery
  • Urologic Surgical Procedures / methods