Background: Sleep-disordered breathing (SDB) and other sleep disorders are very common conditions that can contribute to significant losses in quality of life, ability to work, and prognosis.
Objectives: What were the new findings in sleep and respiratory medicine between November 2019 and October 2021 that significantly impact the care of patients with SDB?
Methods: A systematic literature search was conducted between November 2019 and October 2021 and the most relevant articles were selected.
Results: The most relevant findings for the care of patients with SDB were: 1) Continuos positive airway pressure (CPAP) therapy may reduce arterial blood pressure in patients with SDB, but does not reduce the risk of myocardial infarction or stroke in asymptomatic or oligosymptomatic patients with SDB. 2) After it was shown in recent years that in selected patients with obstructive sleep apnea (OSA) mandibular advancement devices (MAD) are effective treatment options, MADs have also been reimbursable as second-line therapy after CPAP since 2021. 3) Solriamfetol and pitolisant have been approved by the European Medicines Agency (EMA) for the indication of residual daytime sleepiness in patients with OSA. 4) Telemedicine techniques may be helpful in the long-term management of patients with SDB.
Conclusions: The studies discussed provide relevant results for the care of patients with SDB.
Hintergrund: Schlafbezogene Atmungsstörungen (SBAS) und andere Schlafstörungen sind sehr häufige Erkrankungen, die zu erheblichen Einbußen hinsichtlich der Lebensqualität, Arbeitsfähigkeit und Prognose beitragen können.
Fragestellung: Welche neuen Erkenntnisse gab es in der Schlaf- und Beatmungsmedizin zwischen November 2019 und Oktober 2021, die die Versorgung von Patienten mit SBAS maßgeblich beeinflussen?
Material und Methoden: Es wurde eine systematische Literaturrecherche im Zeitraum November 2019 bis Oktober 2021 und eine Auswahl der relevantesten Artikel durchgeführt.
Ergebnisse: Die für die Versorgung von Patienten mit SBAS relevantesten Ergebnisse waren: 1) Eine Therapie mit Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) kann zwar bei Patienten mit SBAS den arteriellen Blutdruck senken, führt aber bei a‑ oder oligosymptomatischen Patienten und SBAS zu keiner Reduktion des Risikos für Myokardinfarkt oder Schlaganfall. 2) Nachdem in den letzten Jahren die Wirksamkeit der Unterkieferprotrusionsschienen (UKPS) bei ausgewählten Patienten mit obstruktiver Schlafapnoe (OSA) gezeigt wurde, sind UKPS seit 2021 als Secondline-Therapie nach CPAP auch erstattungsfähig. 3) Solriamfetol und Pitolisant wurden durch die Europäische Arzneimittelbehörde (EMA) für die Indikation der residualen Tagesschläfrigkeit bei Patienten mit OSA zugelassen. 4) Telemedizinische Verfahren können in der Langzeitbetreuung von Patienten mit SBAS hilfreich sein.
Schlussfolgerungen: Die diskutierten Studien liefern für die Versorgung von Patienten mit SBAS relevante Ergebnisse.
Keywords: Mandibular advancement devices; Obstructive sleep apnea; Positive pressure therapy; Sleepiness; Telemedicine.
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