[Minimally invasive periacetabular osteotomy for adult hip dysplasia]

Oper Orthop Traumatol. 2022 Aug;34(4):275-294. doi: 10.1007/s00064-022-00771-w. Epub 2022 May 18.
[Article in German]

Abstract

Objective: Performance of a periacetabular osteotomy (PAO) using a minimally invasive approach for three-dimensional correction of the acetabular position.

Indications: Symptomatic developmental dysplasia of the hip in adolescents and adults.

Contraindications: Advanced osteoarthritis of the hip, incongruence of the hip joint surfaces.

Surgical technique: A periacetabular osteotomy is performed via a minimally invasive approach.

Results: In total, 39 patients were followed up for 3.5 (3-4.5) years. The lateral center-edge angle of Wiberg increased significantly from 16.1° (7-24°) to 30.5° (25-37°) (p < 0.0001), the acetabular index changed from 13.2° (2-25.3°) to 2.8° (-3-13°; p < 0.0001). Mean duration of surgery was 88 (57-142) minutes. No major complications occurred.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Durchführung einer periazetabulären Osteotomie (PAO) über einen minimal-invasiven Zugang zur dreidimensionalen Korrektur der Orientierung der Hüftgelenkpfanne.

Indikationen: Symptomatische Hüftdysplasie in der Adoleszenz nach dem Schluss der Y‑Wachstumsfuge und beim Erwachsenen.

Kontraindikationen: Fortgeschrittene Arthrose (Arthrosegrad ≥ 2 nach Tönnis), präformierte Sekundärpfanne, offene Y‑Wachstumsfuge.

Operationstechnik: Über einen minimal-invasiven Zugang wird eine periazetabuläre Osteotomie durchgeführt.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 39 Patienten über 3,5 (3 bis 4,5) Jahre nachbeobachtet. Der laterale Centrum-Erker-Winkel nach Wiberg konnte signifikant von 16,1° (7–24°) auf 30,5° (25–37°) (p < 0,0001), der Tragflächenwinkel von 13,2° (2–25,3°) auf 2,8° (−3–13°) (p < 0,0001) korrigiert werden. Die mittlere Operationszeit betrug 88 (57 bis 142) Minuten. Es traten keine schweren Komplikationen auf.

Keywords: Hip preservation surgery; Minimally invasive surgery; Pelvic osteotomy; Residual/developmental dysplasia of the hip; Sartorius muscle sparing.

MeSH terms

  • Acetabulum / diagnostic imaging
  • Acetabulum / surgery
  • Adolescent
  • Adult
  • Hip Dislocation* / diagnostic imaging
  • Hip Dislocation* / surgery
  • Hip Dislocation, Congenital* / diagnostic imaging
  • Hip Dislocation, Congenital* / surgery
  • Hip Joint / surgery
  • Humans
  • Osteotomy / methods
  • Radiography
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome