Objective: Performance of a periacetabular osteotomy (PAO) using a minimally invasive approach for three-dimensional correction of the acetabular position.
Indications: Symptomatic developmental dysplasia of the hip in adolescents and adults.
Contraindications: Advanced osteoarthritis of the hip, incongruence of the hip joint surfaces.
Surgical technique: A periacetabular osteotomy is performed via a minimally invasive approach.
Results: In total, 39 patients were followed up for 3.5 (3-4.5) years. The lateral center-edge angle of Wiberg increased significantly from 16.1° (7-24°) to 30.5° (25-37°) (p < 0.0001), the acetabular index changed from 13.2° (2-25.3°) to 2.8° (-3-13°; p < 0.0001). Mean duration of surgery was 88 (57-142) minutes. No major complications occurred.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Durchführung einer periazetabulären Osteotomie (PAO) über einen minimal-invasiven Zugang zur dreidimensionalen Korrektur der Orientierung der Hüftgelenkpfanne.
Indikationen: Symptomatische Hüftdysplasie in der Adoleszenz nach dem Schluss der Y‑Wachstumsfuge und beim Erwachsenen.
Kontraindikationen: Fortgeschrittene Arthrose (Arthrosegrad ≥ 2 nach Tönnis), präformierte Sekundärpfanne, offene Y‑Wachstumsfuge.
Operationstechnik: Über einen minimal-invasiven Zugang wird eine periazetabuläre Osteotomie durchgeführt.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 39 Patienten über 3,5 (3 bis 4,5) Jahre nachbeobachtet. Der laterale Centrum-Erker-Winkel nach Wiberg konnte signifikant von 16,1° (7–24°) auf 30,5° (25–37°) (p < 0,0001), der Tragflächenwinkel von 13,2° (2–25,3°) auf 2,8° (−3–13°) (p < 0,0001) korrigiert werden. Die mittlere Operationszeit betrug 88 (57 bis 142) Minuten. Es traten keine schweren Komplikationen auf.
Keywords: Hip preservation surgery; Minimally invasive surgery; Pelvic osteotomy; Residual/developmental dysplasia of the hip; Sartorius muscle sparing.
© 2022. The Author(s).