[Complexity of outpatient intensive care for ventilated people: Cross-mapping into the standardised NNN-taxonomy]

Pflege. 2023;36(5):259-268. doi: 10.1024/1012-5302/a000919. Epub 2022 Nov 3.
[Article in German]

Abstract

Complexity of outpatient intensive care for ventilated people: Cross-mapping into the standardised NNN-taxonomy Abstract. Background: In Germany, free text is the preferred method for recording the nursing process in outpatient intensive care, although classification systems could enable a more precise description. Research question: How is nursing care for people with outpatient ventilation represented by the NNN-taxonomy and what are the recommendations for nursing practice? Methods: A qualitative "multiple case" design was applied. Using deductive content analysis (data sources: nursing documentation and secondary analysis of interviews with affected persons), several cases, both individually and across all cases were linked to the NNN-taxonomy (cross-mapping). Results: In total, the nursing documentation of 16 invasively ventilated persons with a mean age of 58.4 years (SD = 16.3) was analysed. Seven persons additionally contributed interview data. Documentation was mainly based on the "Strukturmodell" (14/16) with a moderate to high accuracy (D-Catch Score: 16.6; SD = 4.1). Cross-mapping resulted in 4016 codes: 618 nursing diagnoses, 1956 interventions and 1442 outcomes. Documentation was strongly measure-oriented, not very person-centred and with a lack of differentiation between diagnosis and intervention. Conclusions: To improve nursing practice, a person-centred attitude and the ability to differentiate between nursing diagnoses, interventions and outcomes should be promoted.

Zusammenfassung. Hintergrund: Zur Abbildung des Pflegeprozesses wird in der außerstationären Intensivpflege in Deutschland bevorzugt im Freitext dokumentiert, obwohl Klassifikationssysteme eine genauere Beschreibung ermöglichen könnten. Fragestellung: Wie lässt sich die pflegerische Versorgung außerstationär beatmeter Menschen mit der NNN-Taxonomie darstellen und welche Empfehlungen ergeben sich daraus für die Pflegepraxis? Methoden: Angewendet wurde ein qualitatives „multiple Case“ Design. Mittels deduktiver Inhaltsanalyse (Datenquellen: Pflegedokumentation und Sekundäranalyse von Interviews mit Betroffenen) wurden mehrere Fälle sowohl individuell als auch über alle Fälle hinweg mit den Pflegediagnosen, -interventionen und -ergebnissen der NNN-Taxonomie verknüpft (Cross-Mapping). Ergebnisse: Insgesamt wurde die Pflegedokumentation von 16 invasiv beatmete Personen mit einem Durchschnittsalter von 58,4 Jahren (SD = 16,3) analysiert. Sieben Personen steuerten zusätzlich Interviewdaten bei. Dokumentiert wurde überwiegend nach dem „Strukturmodell“ (14/16) mit einer mittleren bis hohen Genauigkeit (D-Catch Score: 16,6; SD = 4,1). Beim Cross-Mapping wurden 4016 Codes vergeben: 618 Pflegediagnosen, 1956 -interventionen und 1442 -ergebnisse. Es wurde stark maßnahmenorientiert, wenig personenzentriert und mit mangelnder Differenzierung zwischen Diagnostik und Intervention dokumentiert. Schlussfolgerungen: Zur Verbesserung der Pflegepraxis sollen eine personenzentrierte Grundhaltung und die Fähigkeit zwischen pflegerischen Diagnosen, Interventionen und Ergebnissen zu unterscheiden gefördert werden.

Keywords: Außerstationäre Intensivpflege; NNN-Taxonomie; NNN-taxonomy; Outpatient intensive care; Pflegedokumentation; Pflegeklassifikation; beatmete Personen; nursing classification; nursing documentation; ventilated persons.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Critical Care
  • Humans
  • Middle Aged
  • Nursing Diagnosis
  • Nursing Process*
  • Nursing Records
  • Outpatients*