[What is confirmed in the treatment of atrial fibrillation?]

Inn Med (Heidelb). 2022 Dec;63(12):1244-1249. doi: 10.1007/s00108-022-01418-5. Epub 2022 Nov 10.
[Article in German]

Abstract

Atrial fibrillation is the most common clinically relevant cardiac arrhythmia. Important goals in the treatment of atrial fibrillation are improvement of the quality of life, relief of symptoms and the prevention of stroke. New in the current European guidelines on atrial fibrillation from 2020 is a structured approach with the introduction of the 4S-AF scheme (4S estimation of the risk of stroke, severity of symptoms, degree of severity of atrial fibrillation load and substrate, AF atrial fibrillation) for better characterization of atrial fibrillation and the ABC pathway in the treatment. The decision on the use of anticoagulation should be made after appropriate risk stratification. Depending on the characterization and symptoms of atrial fibrillation, the planning of further treatment should be made with respect to symptom control. Based on recent studies, rhythm-maintaining treatment by means of drugs or catheter ablation is gaining in importance over a strategy purely aimed at controlling the frequency. Integral components of treatment are also the identification and treatment of comorbidities and cardiovascular risk factors as well as the modification of an unhealthy lifestyle.

Vorhofflimmern ist die häufigste klinisch relevante Herzrhythmusstörung. Wichtige Ziele der Behandlung von Vorhofflimmern sind die Verbesserung der Lebensqualität und Linderung der Symptome sowie die Verhinderung eines Schlaganfalls. Neu in der aktuellen europäischen Leitlinie zum Vorhofflimmern von 2020 ist ein strukturiertes Vorgehen mit Einführung des 4S-AF-Schemas zur besseren Charakterisierung von Vorhofflimmern (4S: Einschätzung von Schlaganfallrisiko, Symptomschwere, Schweregrade der Vorhofflimmerlast sowie Substrat; AF „atrial fibrillation“/Vorhofflimmern) und des ABC-Pfads in der Therapie. Nach entsprechender Risikostratifizierung ist die Entscheidung über den Einsatz einer Antikoagulation zu treffen. Abhängig von Charakterisierung und Symptomatik des Vorhofflimmerns soll die Planung der weiteren Therapie hinsichtlich einer Symptomkontrolle erfolgen. Die rhythmuserhaltende Therapie mit Medikamenten oder Katheterablation gewinnt dabei auf Grundlage neuerer Studien gegenüber einer rein frequenzkontrollierenden Strategie an Bedeutung. Integrale Bestandteile der Therapie sind zudem die Identifizierung und Behandlung von Komorbiditäten und kardiovaskulären Risikofaktoren wie auch die Modifikation eines ungesunden Lebensstils.

Keywords: Anticoagulants; Atrial fibrillation/characterization; Catheter ablation; Lifestyle; Risk stratification.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Anti-Arrhythmia Agents / therapeutic use
  • Atrial Fibrillation* / complications
  • Catheter Ablation* / adverse effects
  • Humans
  • Quality of Life
  • Stroke* / epidemiology

Substances

  • Anti-Arrhythmia Agents