Objective: Surgical treatment of congenital muscular torticollis with tripolar release of the sternocleidomastoid muscle, followed by modified postoperative treatment with a special orthosis.
Indications: Muscular torticollis due to contracture of the sternocleidomastoid muscle; failure of conservative therapy.
Contraindications: Torticollis due to bony anomaly or other muscular contractures.
Surgical technique: Tenotomy of the sternocleidomastoid muscle occipitally and resection of at least 1 cm of the tendon at the sternal and clavicular origin.
Postoperative management: Orthosis must be worn for 6 weeks 24 h/day, then for another 6 weeks 12 h/day.
Results: A total of 13 patients were treated with tripolar release of the sternocleidomastoid muscle and modified postoperative management. Average follow-up time was 25.7 months. One patient presented with recurrence after 3 years. No intra- or postoperative complications were observed.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Operative Korrektur des Torticollis muscularis congenitus (TMC) mit triterminaler Tenotomie des M. sternocleidomastoideus (SCM) sowie postoperativer Behandlung in der Spiegel-Orthese.
Indikationen: Muskulär bedingter Torticollis im Rahmen einer Kontraktur des SCM, nach Versagen der konservativen Therapie ab dem 2. Lebensjahr.
Kontraindikationen: Torticollis im Rahmen einer ossären Anomalie oder aufgrund anderer muskulärer Kontrakturen OPERATIONSTECHNIK: Durchtrennung des M. sternocleidomastoideus (SCM) am Ursprung und Ansatz (klavikulär und sternal) mit Resektion der Sehne von ca. 1 cm im Bereich des Ansatzes.
Weiterbehandlung: Postoperative Anlage der Spiegel-Orthese. Tragen der Orthese 24 h/Tag für die ersten 6 Wochen postoperativ, danach Tragen der Orthese 12 h/Tag für weitere 6 Wochen.
Ergebnisse: Operiert wurden n = 13 Patienten mit TMC. Das Follow-up betrug im Durchschnitt 25,7 Monate, bei 1 Patienten kam es nach 3 Jahren zu einem Rezidiv. Weder intra- noch postoperative Komplikationen wurden beobachtet.
Keywords: Congenital muscular torticollis; Orthotic devices; Torticollis therapy; Tripolar tenotomy.
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