[Bilateral thoracic trauma-"double the trouble"?]

Chirurgie (Heidelb). 2023 Sep;94(9):789-795. doi: 10.1007/s00104-023-01891-0. Epub 2023 Jun 2.
[Article in German]

Abstract

Background: Thoracic trauma is associated with a high morbidity and mortality. Assessing the risk for complications is essential for planning the further treatment strategies and managing resources in thoracic trauma.

Objective: The aim of the study was to analyze concomitant injuries in unilateral and bilateral rib fractures and pulmonary contusions and evaluate differences in complication rates between the two.

Material and methods: In a retrospective study, data from all patients diagnosed with thoracic trauma at a level I trauma center were analyzed. Bivariate and multivariate analysis were used to examine an association of unilateral or bilateral rib fractures, serial rib fractures, and pulmonary contusions with multiple injuries and outcomes. In addition, multivariate regression analysis was utilized to determine the impact of age, gender and additional injuries on outcome.

Results: A total of 714 patients were included in the analysis. The mean Injury Severity Score (ISS) was 19. Patients with an additional thoracic spine injury had a significantly higher incidence of bilateral rib fractures. Pulmonary contusions were associated with younger age. Abdominal injuries were predictors for bilateral pulmonary contusions. Complications occurred in 36% of the patients. Bilateral injuries increased the complication rate up to 70%. Pelvic and abdominal injuries as well as the need for a chest drain were significant risk factors for complications. The mortality rate was 10%, with higher age, head and pelvic injuries as predictors.

Conclusion: Patients with bilateral chest trauma had an increased incidence of complications and a higher mortality rate. Bilateral injuries and significant risk factors must therefore be considered. Injury of the thoracic spine should be excluded in those patients.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Thoraxtrauma ist mit einer hohen Morbidität und Mortalität assoziiert. Zur Festlegung der Behandlungsstrategie bei Patienten mit Thoraxtrauma ist eine Abschätzung dieses Risikos elementar.

Ziel der arbeit: Ziel der Arbeit war 1) eine Analyse der Begleitverletzungen bei ein- bzw. beidseitigen Rippenfrakturen respektive Lungenkontusionen. Des Weiteren erfolgte 2) eine Evaluierung hinsichtlich von Unterschieden in der Komplikationsrate bei ein- bzw. beidseitigen Rippenfrakturen respektive Lungenkontusionen.

Material und methoden: Retrospektive Analyse aller stationären Patienten mit einem Thoraxtrauma während einer 5‑Jahres-Periode in einem Level-I-Trauma-Zentrum. Wir verwendeten bi- und multivariate Analysen, um die Assoziation von ein- bzw. beidseitigen Rippenfrakturen respektive Lungenkontusionen mit diversen Begleitverletzungen und Outcomes zu ermitteln.

Ergebnisse: Insgesamt 714 Patienten mit mindestens einer Rippenfraktur oder Lungenkontusion wurden analysiert. Patienten mit Lungenkontusionen waren signifikant jünger als Patienten ohne (45 vs. 59 Jahre). Patienten mit beidseitigen Rippenfrakturen oder Lungenkontusionen hatten signifikant häufiger eine zusätzliche Verletzung der Brustwirbelsäule. Der durchschnittliche Injury Severity Score (ISS) lag bei 19. Komplikationen traten bei 36 % der Patienten auf. Beidseitige Thoraxverletzungen führten bis zu einer 70 %igen Erhöhung der Komplikationsrate. Die Einlage von Thoraxdrainagen, zusätzliche Becken- und Abdominalverletzungen sowie höheres Alter waren signifikante Risikofaktoren für Komplikationen. Die Mortalität lag bei 10 % und war bei beidseitigen Thoraxverletzungen mehr als doppelt so hoch. Höheres Alter, Schädel- und Beckenverletzungen waren Prädiktoren hierfür.

Diskussion/schlussfolgerungen: Bilaterale Verletzungen wiesen klar höhere Mortalitäts- und Komplikationsraten auf. Die genannten signifikanten Risikofaktoren müssen bei der Behandlung bedacht werden. Beim beidseitigen Thoraxtrauma sollte zudem gezielt nach einer zusätzlichen Brustwirbelsäulenverletzung gesucht werden.

Keywords: Chest trauma; Complication; Outcome; Pulmonary contusion; Rib fracture.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Abdominal Injuries* / complications
  • Contusions* / complications
  • Contusions* / etiology
  • Humans
  • Lung Injury* / complications
  • Retrospective Studies
  • Rib Fractures* / complications
  • Rib Fractures* / epidemiology
  • Rib Fractures* / therapy
  • Thoracic Injuries* / complications
  • Thoracic Injuries* / diagnosis
  • Thoracic Injuries* / epidemiology
  • Wounds, Nonpenetrating* / complications
  • Wounds, Nonpenetrating* / diagnosis
  • Wounds, Nonpenetrating* / epidemiology