Sepsis and underlying comorbidities in intensive care unit patients : Analysis of the cause of death by different clinicians-a pilot study

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2024 Mar;119(2):123-128. doi: 10.1007/s00063-023-01037-4. Epub 2023 Jun 28.

Abstract

Background: There is an ongoing debate as to whether death with sepsis is primarily caused by sepsis or, more often, by the underlying disease. There are no data on the influence of a researcher's background on such an assessment. Therefore, the aim of this analysis was to assess the cause of death in sepsis and the influence of an investigator's professional background on such an assessment.

Materials and methods: We performed a retrospective observational cohort study of sepsis patients treated in the medical intensive care unit (ICU) of a tertiary care center. For deceased patients, comorbidities and severity of illness were documented. The cause of death (sepsis or comorbidities or both combined) was independently assessed by four assessors with different professional backgrounds (medical student, senior physician in the medical ICU, anesthesiological intensivist, and senior physician specialized in the predominant comorbidity).

Results: In all, 78 of 235 patients died in hospital. Agreement between assessors about cause of death was low (κ 0.37, 95% confidence interval 0.29-0.44). Depending on the assessor, sepsis was the sole cause of death in 6-12% of cases, sepsis and comorbidities in 54-76%, and comorbidities alone in 18-40%.

Conclusions: In a relevant proportion of patients with sepsis treated in the medical ICU, comorbidities contribute significantly to mortality, and death from sepsis without relevant comorbidities is a rare event. Designation of the cause of death in sepsis patients is highly subjective and may be influenced by the professional background of the assessor.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Es wird immer wieder diskutiert, ob der Tod bei Sepsis überwiegend durch die Sepsis oder häufiger durch eine Grunderkrankung verursacht wird. Es gibt keine Daten über den Einfluss des Hintergrunds eines Forschers auf eine solche Beurteilung. Ziel dieser Analyse war es daher, die Todesursache bei Sepsis und den Einfluss des beruflichen Hintergrunds des Beurteilers auf seine diesbezügliche Einschätzung zu bewerten.

Methodik: Wir führten eine retrospektive Kohortenstudie an Sepsispatienten durch, die auf der medizinischen Intensivstation eines tertiären Versorgungszentrums behandelt wurden. Bei verstorbenen Patienten wurden Komorbiditäten und der Schweregrad der Erkrankung dokumentiert. Die Todesursache (Sepsis oder Komorbiditäten oder beides zusammen) wurde unabhängig voneinander von 4 Beurteilern mit unterschiedlichem beruflichem Hintergrund (Medizinstudent, Oberarzt der medizinischen Intensivstation, anästhesiologischer Intensivmediziner und auf die vorherrschende Komorbidität spezialisierter Arzt) evaluiert.

Ergebnisse: Insgesamt starben 78 von 235 Patienten im Krankenhaus. Die Übereinstimmung zwischen den Beurteilern bezüglich der Todesursache war gering (κ 0,37; 95 %-Konfidenzintervall 0,29–0,44). Je nach Beurteiler wurde in 6–12 % der Fälle die Sepsis als alleinige Todesursache festgestellt, in 54–76 % die Sepsis gemeinsam mit den Komorbiditäten und in 18–40 % nur die Komorbiditäten.

Diskussion: Bei einem relevanten Anteil der auf der medizinischen Intensivstation behandelten Sepsispatienten tragen Komorbiditäten wesentlich zur Mortalität bei und der Tod durch Sepsis ohne relevante Komorbiditäten ist ein seltenes Ereignis. Die Beantwortung der Frage nach der Todesursache bei Sepsispatienten ist in hohem Maß subjektiv und kann durch den beruflichen Hintergrund des Beurteilers beeinflusst werden.

Keywords: Cause of death; Comorbidity; Multimorbidity; Sepsis; Septic shock.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • Cause of Death
  • Comorbidity
  • Hospital Mortality
  • Humans
  • Intensive Care Units
  • Pilot Projects
  • Retrospective Studies
  • Sepsis* / therapy
  • Shock, Septic* / therapy