Spondylolisthesis is a frequent disease that is found in 20% of the adult population and is particularly accompanied by lumbar back pain. Degenerative spondylolisthesis develops in adulthood and is most often found in the L4/5 segment, in contrast to nondegenerative spondylolisthesis which is most often situated in the L5/S1 segment. Prior to every treatment the heterogeneous disease pattern has to be classified according to the severity grade of the olisthesis and to the Spinal Deformity Study Group (SDSG) classification. High-grade spondylolisthesis should preferably be surgically treated and low-grade spondylolisthesis should preferably be treated conservatively. In approximately 50% of all recently acquired spondylolistheses healing of the lysis can be achieved by a consequently carried out conservative treatment.
Spondylolisthesen sind mit etwa 20 % Vorkommen in der erwachsenen Bevölkerung eine häufige Erkrankung, die v. a. mit lumbalen Rückenschmerzen einhergeht. Degenerative Spondylolisthesen entstehen im Erwachsenenalter und finden sich am häufigsten in dem Segment L4/5 – im Gegensatz zu den nicht degenerativ bedingten Spondylolisthesen, die sich am häufigsten im Segment L5/S1 befinden. Das heterogene Krankheitsbild muss vor jeder Behandlung anhand des Schweregrades der Olisthese und nach der SDSG(Spinal Deformity Study Group)-Klassifikation eingeteilt werden. High-grade-Spondylolisthesen werden eher operativ versorgt, Low-grade-Spondylolisthesen eher konservativ. Durch eine konsequente konservative Behandlung von rezenten Spondylolysen kann in etwa 50 % der Fälle eine Heilung der Lyse erreicht werden.
Keywords: Conservative treatment; Degenerative spondylolisthesis; Lumbar back pain; Olisthesis; Surgical treatment.
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