[Urethritis-spectrum of pathogens, diagnostics and treatment]

Dermatologie (Heidelb). 2023 Nov;74(11):835-850. doi: 10.1007/s00105-023-05230-6. Epub 2023 Oct 17.
[Article in German]

Abstract

A broad spectrum of bacteria, fungi, protozoa and viruses can cause urethritis. In particular, N. gonorrhoeae, C. trachomatis, M. genitalium and T. vaginalis are the focus of diagnostic considerations as classic pathogens associated with sexually transmitted infections (STI). A step-by-step procedure is needed to make a definitive diagnosis. Microscopy with a staining preparation provides an initial differentiation between gonoccocal and non-gonococcal urethritis in symptomatic men as a point-of-care (POC) test. Nucleic acid amplification technology (NAAT) is used for specific and sensitive pathogen detection and, as a multiplex diagnostic test, offers the possibility of detecting several organisms from the same sample. In addition, compared to culture, no vital organisms are required, which allows the collection and use of more diverse and less invasive biological samples (e.g. first stream urine in men or vaginal swabs). Susceptibility testing by culture remains essential for N. gonorrhoeae as resistance is emerging. The treatment of urethritis depends on the suspected or proven pathogen according to the current guidelines. Treatment failure can be caused by many factors (coinfection, lack of therapy adherence, reinfection or resistance of the pathogen) and requires a repeated diagnostic and therapeutic procedure and differentiated approach.

Eine Urethritis kann durch ein breites Spektrum von Bakterien, Pilzen, Protozoen und Viren hervorgerufen werden, wobei insbesondere Neisseria gonorrhoeae, Chlamydia trachomatis, Mycoplasma genitalium und Trichomonas vaginalis als klassische Erreger sexuell übertragbarer Infektionen (STI, sexually transmitted infection) im Fokus der diagnostischen Erwägungen stehen. Zur vollständigen Diagnosestellung wird ein stufenweises Vorgehen gewählt. Die Mikroskopie mit Färbepräparat ermöglicht bei symptomatischen Männern eine erste Unterscheidung zwischen gonorrhoischer und nicht-gonorrhoischer Urethritis als POC(Point-of-Care)-Test. Die Diagnostik mittels NAAT (nucleic acid amplification technology) wird zum spezifischen und sensitiven Erregernachweis genutzt und bietet als Multiplexdiagnostik die Möglichkeit zum Nachweis mehrerer Organismen aus derselben Probe. Zudem werden hierbei – im Vergleich zur Kultur – keine vitalen Organismen benötigt, was die Entnahme und Verwendung vielfältigerer und weniger invasiver biologischer Proben (Erststrahlurin beim Mann oder Vaginalabstriche) ermöglicht. Die Empfindlichkeitstestung mittels Kultur bleibt für N. gonorrhoeae bei zunehmender Resistenzentwicklung unerlässlich. Die Therapie einer Urethritis richtet sich nach dem vermuteten oder nachgewiesenen Erreger unter Berücksichtigung der aktuellen Leitlinien. Therapieversagen kann vielfältige Ursachen haben (Koinfektion, mangelnde Therapieadhärenz, Reinfektion oder Resistenz des Erregers) und erfordert ein erneutes diagnostisches und therapeutisches Vorgehen und eine differenzierte Betrachtung.

Keywords: Chlamydia trachomatis; Gonorrhea; Mycoplasma genitalium; Sexually transmitted infections; Trichomonas vaginalis.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Chlamydia trachomatis / genetics
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Mycoplasma Infections* / complications
  • Mycoplasma genitalium*
  • Neisseria gonorrhoeae
  • Sexually Transmitted Diseases* / diagnosis
  • Trichomonas vaginalis* / genetics
  • Urethritis* / diagnosis