Imaging of Amyloid-Related Imaging Abnormalities (ARIA)

Rofo. 2024 Apr;196(4):363-369. doi: 10.1055/a-2185-8472. Epub 2023 Nov 23.
[Article in English, German]

Abstract

Patients with Alzheimer's disease (AD) can now be treated with monoclonal antibodies aiming at clearing amyloid plaques from the brain parenchyma. Weeks after initiation of this drug therapy, patients may develop so-called amyloid-related imaging abnormalities (ARIA) on MRI. ARIA comprise vasogenic edema and leptomeningeal effusions (ARIA-E) as well as microbleeds and superficial hemosiderosis (ARIA-H). The prevalence is drug- and dose-dependent (up to 40 % of patients), the apolipoprotein E4 variant and concomitant cerebral amyloid angiopathy (CAA) increase the risk. With regard to MRI characteristics, ARIA strongly resembles the so-called inflammatory subtype of CAA (CAA-ri). While patients with CAA-ri are typically detected due to symptoms such as headaches, lethargy, confusion, and rarely epileptic seizures, around 20 % of ARIA patients show symptoms. Management of ARIA is not yet clearly established. In asymptomatic patients, discontinuation of the drug might be sufficient. KEY POINTS: · Amyloid-related imaging abnormalities (ARIA) occur in around 20 % of patients who are treated with monoclonal antibodies against amyloid β.. · There are 2 types: ARIA-E (edema effusion) und ARIA-H (hemorrhage).. · Depending on the severity, therapy with monoclonal antibodies is either interrupted or finished.. CITATION FORMAT: · Urbach H, Linn J, Hattingen E et al. Imaging of Amyloid-Related Imaging Abnormalities (ARIA). Fortschr Röntgenstr 2024; 196: 363 - 369.

Bei mittlerweile zugelassenen Therapien der Alzheimer-Erkrankung mit monoklonalen Antikörpern, die Amyloid aus dem Hirnparenchym „herauswaschen“ sollen, kann es zu Veränderungen in der MRT-Bildgebung kommen. Diese Veränderungen werden unter dem Begriff Amyloid-related Imaging abnormalities (ARIA) zusammengefasst. Es handelt sich um vasogene Ödeme und leptomeningeale Effusionen (ARIA-E) sowie Mikroblutungen und superfizielle Hämosiderosen (ARIA-H). Das Auftreten ist Medikamenten- und dosisabhängig (bis 40 % der Patienten), die Apolipoprotein E 4-Variante und eine zerebrale Amyloid-Angiopathie (CAA) als Komorbidität erhöhen das Risiko. In der Bildgebung sind ARIA und die sog. inflammatorische, möglicherweise autoimmunologisch verursachte CAAri (CAA-related inflammation CAA-ri) nicht unterscheidbar. Patienten mit CAA-ri werden in der Regel aufgrund von Symptomen (Kopfschmerzen, Lethargie, Verwirrung, seltener epileptische Anfälle auffällig, ARIA-Patienten sind in etwa 20 % der Fälle symptomatisch. Das weitere Vorgehen bei Nachweis von ARIA ist noch unklar, zunächst wird häufig lediglich das Medikament abgesetzt. KERNAUSSAGEN: · Amyloid-related imaging abnormalities (ARIA) treten in ca. 20 % der Patienten auf, die mit gegen Amyloid β gerichteten monoklonalen Antikörpern behandelt werden.. · Es werden ARIA-E (edema effusion) und ARIA-H (hemorrhage) unterschieden.. · In Anhängigkeit vom Schweregrad wird die Therapie pausiert oder abgebrochen.. ZITIERWEISE: · Urbach H, Linn J, Hattingen E et al. Imaging of Amyloid-Related Imaging Abnormalities (ARIA). Fortschr Röntgenstr 2024; 196: 363 – 370.

MeSH terms

  • Alzheimer Disease* / complications
  • Alzheimer Disease* / diagnostic imaging
  • Alzheimer Disease* / drug therapy
  • Amyloid beta-Peptides / therapeutic use
  • Antibodies, Monoclonal / therapeutic use
  • Cerebral Amyloid Angiopathy* / complications
  • Cerebral Amyloid Angiopathy* / diagnostic imaging
  • Edema
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging

Substances

  • Amyloid beta-Peptides
  • Antibodies, Monoclonal