Interstitial lung abnormalities (ILA) are incidental findings on computed tomography (CT), particularly in elderly patients and smokers. They describe mild interstitial abnormalities that can be progressive and turn into overt interstitial lung disease (ILD). In recent years, ILA have increasingly come into focus because several large cohort studies have shown poorer clinical outcomes and increased mortality for patients with ILA compared to those without ILA. The radiological classification into nonsubpleural, subpleural nonfibrotic and subpleural fibrotic as well as the assessment over time can-together with clinical risk factors-help estimate clinical outcome. Clinical management of patients with ILA includes exclusion of ILD and risk-adapted control intervals, especially in the presence of risk factors.
Interstitielle Lungenanomalien („interstitial lung abnormalities“, ILA) sind Zufallsbefunde in der Computertomographie (CT), insbesondere bei älteren Patienten und Rauchern. Sie bezeichnen mögliche frühe interstitielle Veränderungen, die progredient sein und in eine manifeste interstitielle Lungenerkrankung (ILD) übergehen können. In den letzten Jahren sind ILA zunehmend in den Fokus gerückt, da in mehreren großen Kohortenstudien ein schlechteres klinisches Outcome und eine erhöhte Mortalität für Patienten mit ILA im Vergleich solchen ohne ILA gezeigt wurden. Die radiologische Klassifikation in nichtsubpleural, subpleural nichtfibrotisch und subpleural fibrotisch sowie die Beurteilung im Verlauf kann zusammen mit klinischen Risikofaktoren helfen, das klinische Outcome abzuschätzen. Das Management von Patienten mit ILA umfasst den Ausschluss einer klinisch manifesten ILD und risikoadaptierte Kontrollen insbesondere bei Vorhandensein von Risikofaktoren.
Keywords: Computed tomography; Lung disease; Mortality; Pulmonary fibrosis; Reticulation.
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