Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19

Rofo. 2024 Jul 22. doi: 10.1055/a-2293-8132. Online ahead of print.
[Article in English, German]

Abstract

Purpose: The prevalent coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has spread throughout the world and is considered a serious threat to global health. The prognostic role of thoracic lymphadenopathy in COVID-19 is unclear. The aim of the present meta-analysis was to analyze the prognostic role of thoracic lymphadenopathy for the prediction of 30-day mortality in patients with COVID-19.

Materials and methods: The MEDLINE library, Cochrane, and SCOPUS databases were screened for associations between CT-defined features and mortality in COVID-19 patients up to June 2021. In total, 21 studies were included in the present analysis. The quality of the included studies was assessed by the Newcastle-Ottawa Scale. The meta-analysis was performed using RevMan 5.3. Heterogeneity was calculated by means of the inconsistency index I2. DerSimonian and Laird random-effect models with inverse variance weights were performed without any further correction.

Results: The included studies comprised 4621 patients. The prevalence of thoracic lymphadenopathy varied between 1 % and 73.4 %. The pooled prevalence was 16.7 %, 95 % CI = (15.6 %; 17.8 %). The hospital mortality was higher in patients with thoracic lymphadenopathy (34.7 %) than in patients without (20.0 %). The pooled odds ratio for the influence of thoracic lymphadenopathy on mortality was 2.13 (95 % CI = [1.80-2.52], p < 0.001).

Conclusion: The prevalence of thoracic lymphadenopathy in COVID-19 is 16.7 %. The presence of thoracic lymphadenopathy is associated with an approximately twofold increase in the risk for hospital mortality in COVID-19.

Key points: · The prevalence of lymphadenopathy in COVID-19 is 16.7 %.. · Patients with lymphadenopathy in COVID-19 have a higher risk of mortality during hospitalization.. · Lymphadenopathy nearly doubles mortality and plays an important prognostic role..

Citation format: · Bucher AM, Sieren M, Meinel F et al. Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19. Fortschr Röntgenstr 2024; DOI: 10.1055/a-2293-8132.

ZIEL: Die Coronavirus-Pandemie 2019 (COVID-19) hat sich weltweit ausgebreitet und stellt nach wie vor eine ernste Bedrohung für die globale Gesundheit dar. Die prognostische Rolle der thorakalen Lymphadenopathie bei Covid-19 ist unklar. Ziel der vorliegenden systematischen Übersichtsarbeit und Meta-Analyse war es, die prognostische Rolle der thorakalen Lymphadenopathie für die Vorhersage der hospitalen Mortalität bei Patienten mit COVID-19 zu analysieren.

Materialien und methoden: Die Datenbanken MEDLINE, Cochrane und SCOPUS wurden nach thorakaler Lymphadenopathie und der intrahospitalen Mortalität bei COVID-19-Patienten bis Juni 2023 durchsucht. Insgesamt waren 21 Studien für die Analyse geeignet und wurden in die vorliegende Studie aufgenommen. Die Qualität der eingeschlossenen Studien wurde anhand der Newcastle-Ottawa-Skala eingeschätzt. Die Meta-Analyse wurde mit RevMan 5.3 durchgeführt. Die Heterogenität wurde mit dem Inkonsistenzindex (I²) berechnet. DerSimonian und Laird Random-Effects-Modelle mit inversen Varianzgewichtungen wurden ohne weitere Korrekturen durchgeführt.

Ergebnisse: Die eingeschlossenen Studien umfassten 4621 Patienten. Die Prävalenz der mediastinalen Lymphadenopathie variierte in den Studien zwischen 1 % und 73,4 %. Die gepoolte Prävalenz betrug 16,7 % mit 95 % CI = (15,6 %; 17,8 %). Die hospitale Mortalität war bei Patienten mit mediastinaler Lymphadenopathie höher (34,7 %) als bei Patienten ohne mediastinale Lymphadenopathie (20,0 %). Die gepoolte Odds Ratio für den Einfluss der mediastinalen Lymphadenopathie auf die Mortalität betrug 2,13 (95 % CI = [1,80–2,52]; p < 0,001).

Schlussfolgerung: Thorakale Lymphadenopathie tritt in 16,7 % bei Patienten mit COVID-19 auf. Bei COVID-19 ist das Vorhandensein einer thorakalen Lymphadenopathie mit einem etwa zweifach erhöhten Risiko der Krankenhausmortalität verbunden.

Kernaussagen: · Die Prävalenz der COVID-19-Lymphadenopathie beträgt 16,7 %.. · Patienten mit COVID-19-Lymphadenopathie haben ein erhöhtes Krankenhausmortalitätsrisiko.. · Bei Lymphadenopathie besteht eine nahezu verdoppelte Mortalitätsrate..

Zitierweise: · Bucher AM, Sieren M, Meinel F et al. Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19. Fortschr Röntgenstr 2024; DOI: 10.1055/a-2293-8132.