[Surgical access route and choice of implant in the region of the clavicle shaft]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 Nov;127(11):769-775. doi: 10.1007/s00113-024-01470-w. Epub 2024 Aug 27.
[Article in German]

Abstract

Background: Clavicle fractures are among the most frequent injuries of the shoulder girdle. Nondisplaced fractures are generally treated conservatively, whereas dislocated fractures require surgical reduction and stabilization. A variety of implants and surgical techniques with reliable results are available. While all techniques provide similar healing rates, they share a common disadvantage with the high incidence of implant irritation and correspondingly high rates of second interventions for material removal.

Objective: The various surgical techniques for clavicle shaft fractures with their specific areas of application as well as advantages and disadvantages are presented. This review also provides an aid for deciding which surgical technique is most appropriate based on the fracture morphology. Furthermore, an overview of current research activities is presented, with a specific focus on new implants which could help to reduce implant irritation.

Results and conclusion: Open superior and anteroinferior plate osteosyntheses each show similar reliable results. The minimally invasive plate osteosynthesis (MIPO) technique offers an alternative for multifragmented fractures as it has a lower complication rate compared to the open procedure. Double plate osteosynthesis using minifragment plates shows promising results with respect to the incidence of implant-related irritation. Larger prospective studies are still pending. Intramedullary nailing offers a good alternative, especially if material removal is planned anyway, e.g., in the pediatric setting.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Klavikulafrakturen gehören zu den häufigsten Verletzungen des Schultergürtels. Nichtdislozierte Frakturen werden i. Allg. konservativ behandelt, während dislozierte Frakturen eine chirurgische Versorgung erfordern. Hierfür stehen verschiedene Implantate und Operationstechniken mit zuverlässigen Ergebnissen zur Verfügung. Hauptnachteil sind die häufigen Materialirritationen mit entsprechend hohen Zweiteingriffsraten zur Materialentfernung.

Ziel der arbeit: Es werden die verschiedenen Operationstechniken für Klavikulaschaftfrakturen mit ihren spezifischen Anwendungsgebieten sowie Vor- und Nachteilen vorgestellt. Diese Übersicht bietet eine Entscheidungshilfe, welche Operationstechnik aufgrund der jeweiligen morphologischen Frakturmerkmale am besten geeignet ist. Darüber hinaus wird ein Überblick über die aktuellen Forschungsaktivitäten gegeben. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf neuen Implantaten, die dazu beitragen könnten, Implantatirritationen zu verringern.

Ergebnisse und schlussfolgerungen: Die offene superiore und die anteroinferiore Plattenosteosynthese zeigen jeweils ähnliche zuverlässige Ergebnisse. Die Technik der minimalinvasiven Plattenosteosynthese (MIPO) bietet eine Alternative für multifragmentäre Frakturen; hier weist sie im Vergleich zum offenen Verfahren eine geringere Komplikationsrate auf. Die Doppelplattenosteosynthese mit Minifragmentplatten erzielt vielversprechende Ergebnisse in Bezug auf die implantatbedingten Irritationen. Größere prospektive Studien stehen noch aus. Die Marknagelung ist eine gute Alternative, v. a., wenn ohnehin eine Materialentfernung geplant ist, z. B. im pädiatrischen Setting.

Keywords: Clavicular shaft; Endomedullary nail fixation; Implant selection; Operative treatment; Plate fixation.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Bone Plates
  • Clavicle* / injuries
  • Clavicle* / surgery
  • Evidence-Based Medicine
  • Fracture Fixation, Internal* / instrumentation
  • Fracture Fixation, Internal* / methods
  • Fractures, Bone* / surgery
  • Humans
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / instrumentation
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / methods
  • Treatment Outcome