[Non-traumatic osteochondral lesions of the knee joint during growth : Juvenile osteochondritis dissecans (JOCD) of the knee]

Orthopadie (Heidelb). 2024 Sep;53(9):651-658. doi: 10.1007/s00132-024-04552-0. Epub 2024 Aug 28.
[Article in German]

Abstract

Background: Juvenile osteochondritis dissecans of the knee joint is the most common osteochondral lesion during growth, usually occurring between the 10th and 14th year of age.

Pathogenesis: Repetitive microtraumata lead to a subchondral osseus lesion, which is commonly located at the medial aspect of the femoral condyle. Sport activities are considered to be the main cause, although genetic and hereditary factors as well as vitamin D3 deficiency also play a role. Current classification systems distinguish between stable and unstable osteochondral lesions, which is decisive for further treatment.

Treatment: Stable lesions may heal through conservative treatment by avoiding weight bearing and sport. Unstable lesions, on the other hand, can lead to a complete defect of the joint surface with the formation of a free joint body. In such cases, various surgical techniques aim at reconstructing the surface of the joint, in order to reduce the risk of secondary arthritis.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die juvenile Osteochondrosis dissecans des Kniegelenkes ist die häufigste osteochondrale Läsion des Wachstumsalters und tritt am häufigsten zwischen dem 10. und 14. Lebensjahr auf.

Pathogenese: Sie entsteht durch repetitive Mikrotraumata und ist typischerweise im subchondralen Knochen des medialen Femurkondylus lokalisiert. Während die sportliche Aktivität als die Hauptursache betrachtet wird, scheinen genetische und hereditäre Faktoren sowie ein Vitamin‑D3-Mangel ebenfalls eine Rolle zu spielen. Etablierte Klassifikationen dienen der Unterscheidung zwischen stabilen und instabilen osteochondralen Läsionen, die maßgebend für die weitere Behandlung sind.

Therapie: Stabile Läsionen können in der Regel konservativ durch konsequente Schonung vollständig ausheilen. Instabile Läsionen können hingegen zu einem vollständigen Defekt der Gelenkoberfläche mit Entstehung eines freien Gelenkkörpers führen. In diesen Fällen stehen unterschiedliche operative Techniken zur Verfügung, die auf die Wiederherstellung der Kontinuität der Gelenkoberfläche abzielen, um das Risiko einer sekundären Arthrose zu reduzieren.

Keywords: Adolescents; Children; Joint pain; Necrosis; Surgical procedures.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Cartilage, Articular / pathology
  • Child
  • Female
  • Humans
  • Knee Injuries / diagnosis
  • Knee Injuries / genetics
  • Knee Injuries / pathology
  • Knee Injuries / therapy
  • Knee Joint* / pathology
  • Male
  • Osteochondritis Dissecans* / diagnosis
  • Osteochondritis Dissecans* / genetics
  • Osteochondritis Dissecans* / pathology
  • Osteochondritis Dissecans* / therapy