[First diagnosis of ALCAPA syndrome in adulthood: a rare cause of cardiac arrest]

Inn Med (Heidelb). 2024 Sep 20. doi: 10.1007/s00108-024-01782-4. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

A 42-year-old patient with return of spontaneous circulation (ROSC) following an out-of-hospital cardiac arrest was referred to the authors' emergency department. The initial rhythm was ventricular fibrillation. A computed tomography scan and subsequent coronary angiography revealed anomalous left coronary artery from the pulmonary artery (ALCAPA) syndrome as the cause of this condition. A thickened right coronary artery with significant collateral blood flow to the left coronary artery was observed. After initial treatment in the authors' intensive care unit, surgical intervention was performed. The patient was discharged from hospital without any neurological damage.

Ein 42-jähriger Patient wurde uns notärztlich in den Schockraum zugewiesen nach „return of spontaneous circulation“ (ROSC) bei außerklinischem Herz-Kreislauf-Stillstand mit Kammerflimmern als initialem Rhythmus. Als Ursache präsentierte sich in der CT-Bildgebung (Computertomographie) und Koronarangiographie die Erstdiagnose eines ALCAPA-Syndroms („anomalus left coronary artery origin from pulonary artery“). Es zeigte sich eine typische kaliberstarke rechtskoronare Versorgung des Herzens und ausgeprägte Kollateralisierung. Nach initialer Intensivtherapie erfolgte die operative Versorgung des Befunds. Der Patient konnte ohne neurologisches Defizit in gutem Allgemeinzustand entlassen werden.

Keywords: Bland-White-Garland syndrome; Cardiopulmonary resuscitation; Coronary anomalies; Resuscitation room management; Sudden cardiac death.

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