Background: Radical prostatectomy (RP) is one of the most common therapeutic strategies for treating localized prostate cancer (PCa). Currently, the significance of postoperative functional limitations for affected patients in the long-term course, especially in comparison to age-related comorbidities, is unclear.
Objective: The aim of this study was to quantify the prevalence of subjective health restrictions alongside functional deficits in long-term PCa survivors after RP and their relevance for subjective impairments in everyday life.
Materials and methods: Using the German version of the Self-Administered Comorbidity Questionnaire (SCQ-D), 3173 long-term survivors after RP reported their comorbidities in 13 predefined categories and in 3 free-text fields along the dimensions "problem," "treatment," and "impairment".
Results: The mean age at survey was 79.5 years (standard deviation, SD ± 6.4), with a mean time since RP of 17.4 years (SD ± 3.7). The three most frequently identified comorbidities/percentage of patients who felt impaired were: hypertension (62.2%/8.5%), back pain (44.1%/54.5%), and osteoarthritis (36.1%/54.1%). The most frequently mentioned additional health problems can be subsumed under the umbrella term "urological problems" (6.1%/72.7%): incontinence (4.8%/74.3%), bladder problems (1.1%/61.8%), and erectile dysfunction (0.5%/47.1%).
Conclusion: In summary, non-cancer-related comorbidities in the long-term course after RP are often perceived as "problems" but rarely lead to subjective impairment. In contrast, treatment-related urological problems are rarely reported as "problems", but they very often lead to subjective impairment in everyday life.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die radikale Prostatektomie (RP) ist eine der häufigsten Therapiestrategien zur Behandlung des lokal begrenzten Prostatakarzinoms (PCa). Derzeit ist nicht klar, welchen Stellenwert postoperative funktionelle Einschränkungen im Langzeitverlauf für betroffene Patienten haben, insbesondere im Vergleich zu altersbedingten Komorbiditäten.
Ziel der arbeit: Ziel dieser Analyse war es, die Prävalenz subjektiver Gesundheitsprobleme sowie funktioneller Defizite bei PCa-Langzeitüberlebenden nach RP und die erlebte Beeinträchtigung zu quantifizieren.
Material und methoden: Mittels des deutschsprachigen „Self-administered Comorbidity Questionnaire“ (SCQ-D) bewerteten 3173 Langzeitüberlebende nach RP ihre Begleiterkrankungen in 13 vorgegebenen Kategorien sowie in 3 Freitextantwortfeldern. Die Beurteilung erfolgte anhand der Dimensionen „Problem“, „Behandlung“ und „Beeinträchtigung“.
Ergebnisse: Das Alter bei Befragung betrug im Mittel 79,5 (SD ± 6,4) Jahre, die Zeit seit RP 17,4 (SD ± 3,7) Jahre. Die drei am häufigsten als Problem angegebenen Komorbiditäten/der Anteil der Patienten, die sich beeinträchtigt fühlten waren: Bluthochdruck (62,2 %/8,5 %), Rückenschmerzen (44,1 %/54,5 %) und Arthrose (36,1 %/54,1 %). Am häufigsten waren unter dem Überbegriff der „urologischen Probleme“ (6,1 %/72,7 %): Inkontinenz (4,8 %/74,3 %), Blasenprobleme (1,1 %/61,8 %), erektile Dysfunktion (0,5 %/47,1 %).
Schlussfolgerung: Insgesamt wurden nicht-karzinombedingte Komorbiditäten im Langzeitverlauf nach RP zwar häufig als „Problem“ wahrgenommen, sie sind aber selten mit einer erlebten Beeinträchtigung verknüpft. Demgegenüber wurden tumortherapiebedingte, urologische Probleme selten als „Problem“ angegeben, sie werden allerdings sehr häufig als beeinträchtigend im Alltag erlebt.
Keywords: Impairment; Patient-reported outcomes; Prostate cancer survivors; Subjective health restrictions; “Self-Administered Comorbidity Questionnaire”.
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