[Sore throat with septic complications]

Inn Med (Heidelb). 2024 Sep 24. doi: 10.1007/s00108-024-01793-1. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

A young man presented with exertional dyspnea and thoracic pain following pharyngitis. The findings included pulmonary melting, left-sided pleural empyema and spondylitis. Cultures for detection of the pathogen were negative and sequencing for bacterial DNA was additionally carried out resulting in detection of Fusobacterium necrophorum that is typical for oropharyngeal infections. Furthermore, environmental diagnostics revealed two infected molars as a possible source of the infection and a jugular vein thrombosis. The results were compatible with Lemierre syndrome. This case highlights the potential of molecular diagnostics of pathogens.

Ein junger Mann stellte sich nach vorangegangener Pharyngitis mit Belastungsdyspnoe und thorakalen Schmerzen vor. Kausal zeigten sich pulmonale Einschmelzungen, ein linksseitiges Pleuraempyem und eine Spondylitis. Bei negativem kulturellem Erregernachweis ergänzten wir eine Sequenzierung auf bakterielle DNA mit Nachweis des für oropharyngeale Infektionen typischen Fusobacterium necrophorum. Die weitere Umfelddiagnostik ergab zwei infizierte Molaren als möglichen Infektfokus und eine Jugularvenenthrombose. Die Befunde waren vereinbar mit dem Lemierre-Syndrom. Der präsentierte Fall verdeutlicht das Potenzial einer molekularen Erregerdiagnostik.

Keywords: Fusobacterium necrophorum; Jugular vein thrombosis; Lemierre syndrome; Next-generation sequencing; Pneumonia.

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