Background and objective: Spontaneous, severe, and life-threatening soft tissue bleeding (STB) in patients taking anticoagulants is associated with high morbidity and mortality due to the substantial blood loss and nonspecific clinical symptoms. The optimal management of these predominantly older patients with multiple comorbidities has not yet been unanimously clarified.
Materials and methods: This work comprises a literature search and analysis of the pertinent retrospective studies and case series.
Results: Structured diagnostic workup with contrast-enhanced computed tomography (CT) is essential for planning transarterial embolization (TAE). Contrast agent extravasation, the signal flare phenomenon, and the hematocrit effect are all indicative of active bleeding or an anticoagulant-related hematoma. For TAE, coils, particles, and liquid embolic agents can be used alone or in combination. A back door/front door embolization should be strived for.
Conclusion: Transarterial embolization is the method of choice for managing anticoagulant-related localized or diffuse spontaneous soft tissue bleeding in the context of hemodynamic stabilization of the patient.
Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Spontane, schwere und lebensbedrohliche Weichteilblutung (WTB) sind bei Patienten, die Antikoagulanzien einnehmen, durch den substanziellen Blutverlust und die unspezifische klinische Symptomatik mit einer hohen Morbidität und Mortalität verbunden. Die optimale Behandlung dieser überwiegend älteren Patienten mit multiplen Komorbiditäten ist nicht abschließend geklärt.
Material und methoden: Literaturrecherche und Analyse der vorliegenden retrospektiven Studien und Fallserien.
Ergebnisse: Eine strukturierte Diagnostik mit kontrastgestützter Computertomographie (CT) ist die Voraussetzung zur Planung einer transarteriellen Embolisation (TAE). Hierzu sind ein Kontrastmittelextravasat, das Signal-flare-Phänomen oder der Hämatokrit-Effekt hinweisend für eine aktive Blutung bzw. für ein Antikoagulanzien-assoziiertes Hämatom. In der TAE stehen Coils, Partikel oder Flüssigembolisate einzeln oder in Kombination zur Verfügung. Eine Back-door/front-door-Embolisation ist anzustreben.
Schlussfolgerung: Die TAE ist das Verfahren der Wahl zur Beherrschung der Antikoagulanzien-induzierten lokalisierten oder diffusen spontanen Weichteilblutungen im Kontext der hämodynamischen Stabilisierung des Patienten.
Keywords: Antidote; Dual-phase contrast-enhanced multidetector helical computed tomography; Signal flare phenomenon; Spontaneous soft tissue bleeding; Transarterial embolization.
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